gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel geen
Omschrijving voorval Bij wind (4 Beaufort) op de starthelling de risers en het speedsysteem aan het harnas (wat ik al aanhad) vastgekoppeld en ondertussen het scherm onder controle gehouden. Na de controles gestart. Tijdens het opbouwen regelmatig het speedsysteem een beetje (half) gebruikt. Na enige tijd heb ik met het intrappen van mijn speedsysteem mijn reserve getrokken. De reserve opende (gelukkig!) niet en ik kon hem voorzichtig aan het handvat binnenhalen, op mijn schoot leggen en een veilig plekje voor te landen zoeken. Wat bleek: De kabel van het speedsysteem zat door het handvat van mijn reserve. Het betreft een SupAir, X Alps harnas. Bij dit harnas zit het laatste katrolletje van het speedsysteem direct naast het handvat van de reserve. Het uiteinde van het kabeltje van het speedsysteem kan vrij gemakkelijk door het handvat geraken. Bij het aanhaken is het dus denkbaar dat het kabeltje door de lus van het handvat zit en dat bij het controleren het kabeltje vrij lijkt te lopen. Overigens een mede vlieger met een X Alps harnas bleek tijdens een controle ook al eens geconstateerd te hebben dat het kabeltje door het handvat liep! Waarom opende de reserve niet? De reserve hing via het handvat aan het kabeltje van het speedsysteem en niet aan de banden. De banden waarmee de reserve aan het harnas is bevestigd waren van een zodanige lengte dat deze net niet onder spanning kwamen.