gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Voor zover ik heb begrepen: Achterover geklapt. Daardoor o.a. pijn in de rug tussen de schouderbladen. Bij onderzoek in ziekenhuis gebleken: scheurtje in een nekwervel en hersenschudding + bloedinkje ergens onder de schedel. Na 2 dagen naar huis met een nekbrace.
Omschrijving voorval De piloot leent een acro scherm van een andere piloot om eens uit te proberen. De rechter trommel (vanuit lierman gezien) van de PaHo Koch lier wordt gebruikt, die met de blauwe dropchute. De lierman wordt om een vlottere liertrek gevraagd. Het scherm komt netjes recht op. De lierman geeft vlot wat meer gas. Het scherm maakt snel hoogte. Op een hoogte van 20-30m breekt de kabel. Vanaf de lier is te zien dat het scherm wat verfrommelt. Over de radio wordt geroepen: "handen hoog", daarna gaat het scherm weer vliegen. Het scherm maakt direct een vlotte bocht naar rechts (voor de lierman naar links). Na ongeveer 90 graden draaien, wanneer de zon er blijkbaar onder een gunstige hoek op staat, ziet de lierman dat de piloot er raar onder hangt (achterstevoren blijkt later). Na nog eens 90 graden doordraaien komt de piloot op de grond. Hij vliegt dan dus met de (zeer lichte) wind mee, tegen de startrichting in. Tijdens de landing zit de piloot nog steeds in de vlotte bocht en hij wordt daardoor behoorlijk naar buiten geslingerd. Wat analyse van mij (de lierman): 1. Ik hoorde later dat de piloot zijn lijnen grondig zelf heeft uitgelegd en door een ander heeft laten controleren. O.a. vandaar dat het scherm netjes recht op kwam. 2. Ik ken de piloot. We weten dat je het hoogst komt als je niet remt en met flinke kracht getrokken wordt. Dus ik begrijp de wens voor een wat sterkere liertrek. 3. Op deze kabel zijn die dag zonder problemen al verschillende tandems opgelierd (met maximale kracht ~130kg). Achteraf blijkt de kabel gebroken bij de dropchute, waarschijnlijk op een knoop. 4. Ik hoor later dat de piloot het scherm na de kabelbreuk bijna in een stall heeft getrokken (vandaar het verfrommelen) en dat het scherm daardoor nauwelijks voorschoot. 5. Het is mij een raadsel hoe de piloot 180 graden getwist onder zijn scherm is komen te hangen, na een toch vrij nette afremming van het voorschieten en weer gaan vliegen. Ik kan niet anders bedenken dan dat tijdens het bijna stallen de piloot is gaan slingeren en dat precies op het moment van weer gaan vliegen het scherm circa 90 graden naar rechts is gedraaid terwijl de piloot net 90 graden naar links draaide. 6. Had de piloot niet 180 graden gedraaid gezeten dan had hij waarschijnlijk een nette landing kunnen maken met een normale flare. Nu was hij de orientatie kwijt (achteruit vliegend en rechts/links verwisseld) waardoor een goed gecoordineerde landing lastig was. 7. In mijn herinnering hangt de piloot tijdens de bocht bij de "landing" bijna onder de linker punt van zijn scherm. Desalniettemin dacht ik aanvankelijk dat behalve een flinke schuiver het er vanaf de lier niet zo ernstig uitzag.