gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Lichte blessure rechterenkel. Vermoedelijk licht bandletsel (oude blessure). Enkel belastbaar en na 2 dagen vrijwel pijnvrij.
Omschrijving voorval Na lange vlucht op lage startplek nog wat met scherm gaan spelen zonder de bedoeling te hebben te gaan vliegen. Wel volledige gekleed en uitrusting op vlucht voorbereid (standaard eis die ik bij spelen aan mezelf stel). Uitrusting: Meindl Air Schoenen(zware C/D categorie schoen), vliegoveral, handschoenen, cockpit met vario/gps, helm, radio. Bij spelen op aflopende helling ging het scherm dragen en ben ik toch gestart. Een paar slagen gemaakt samen met 1 andere piloot in liftband. Samenvliegen in liftband liep niet heel soepel waardoor ik uitzakte. Hoogteverschil naar landingsterrein was slechts 60 meter. Door het niet van plan zijn te starten had ik geen goed vluchtplan in gedachten en onvoldoende op de condities van de landing gelet. Tijdens de vlucht onvoldoende tijd/aandacht gehad voor inschatting van de windomstandigheden en de indeling van de landing van eerdere vlucht aangehouden. De wind was zo'n 30 graden gedraaid en de landing vondt verder opzij plaats (de wind splitst zich tegen de voortuigeschoven "punt" van de helling. Daardoor halve rugwind in final. Terrein stondt geen draai meer toe tegen wind in. Final kwam in lichte geul uit precies bij een rijtje keien. Benen goed vooruit gezet om "klap" tegen de keien op te vangen en zo hard mogelijk geflaird om snelheid eruit te halen. Vlak voor landing was grondsnelheid zo'n 45km/u. Met voeten keien weggetrapt en op kont geland. Harnas heeft de romp beschermd. Rechter enkel gevoelig, verder geen letsel. Eigen analyse: Onvoldoende mentale voorbereiding op vliegen (ging er vanuit dat ik niet meer zou starten) in combinatie met onzekerheid bij samenvliegen in kleine liftband. Hierdoor onvoldoende voorbereid op landing, welke door geringe hoogteverschil snel komt. Geen windzak op landingsterrein, dus lastigere inschatting van wind. Door onvoldoende mentale voorbereiding in plaats van nieuwe inschatting van omstandigheden terug gevallen op vluchtplan van vorige vlucht op dezelfde dag terwijl de omstandigheden voldoende gewijzigd waren om deze niet meer geldig te laten zijn. Les: nog strenger op mezelf zijn om ook bij "spelen" voorbereidingen volledig te treffen als zou ik gaan vliegen, dus naast volledige uitrusting ook een volledig vluchtplan en mentale voorbereiding op landing.