gegevens
Datum ongeval
Tijdstip ongeval
Startmethode
Land vliegstek
Omschrijving letsel Door de harde landing heeft piloot een compressie fractuur aan de Lumbale wervel nr 1 opgelopen. Inmiddels is piloot nu sinds ca 1 maand weer geheel hersteld.
Omschrijving voorval Om ca 16.00 uur werd ik met de tandem omhoog gelierd naar ca 250 meter hoogte. Vervolgens gethermiekt naar ca 600 meter hoogte. Tijdens het afbouwen van de hoogte, heb ik een steilspiraal ingezet, die ik niet vlak heb uitgeleid. Hierdoor had het scherm nog zoveel energie dat het scherm fors begon te klimmen, om de rest-energie van de steilspiraal kwijt te raken. Het scherm stond zoals gebruikelijk bij het klimmen deels achter me en ik was van plan het scherm stevig aan te remmen op het moment dat het scherm boven me zou staan. Voor ik daartoe de gelegenheid kreeg, klapte het scherm voor meer dan 60% in en toen het scherm zich herstelde, bleek ik aan de rechterkant van het scherm een cravatte te hebben. Ik vermoed dat ik ofwel in mijn eigen thurbulentie van de steilspiraal ben gevlogen of tegen een harde thermiekbel/turbulentie aan ben gevlogen. Inmiddels zat ik op ca 300 meter en heb geprobeerd de cravatte op te heffen door een oor te trekken. Ik had vrij snel door dat dit niet ging lukken en heb me geconcentreerd om te voorkomen dat het scherm niet opnieuw in een snelle bocht naar rechts zou gaan of erger opnieuw een steilspiraal in zou gaan. Op ca 200 meter hoogte heb ik besloten het noodscherm te werpen, dat vervolgens prima openging. Daarna begon het hoofdscherm en het noodscherm tegen elkaar in te werken. Ik heb me ook in die fase geconcentreerd om te voorkomen dat het hoofdscherm om het noodscherm heen ging draaien, wat maar gedeeltelijk lukte. Tijdens het laatste deel van de vlucht heb ik de tandempassagier voorbereid op de landing en hem verteld te proberen de pararol in te zetten, op het moment dat we de grond zouden raken, om de val zo veel mogelijk te breken. Uiteindelijk is de landing toch harder geweest, dan je zou mogen verwachten, waarschijnlijk omdat het hoofdscherm en noodscherm elkaar het laatste deel van de vlucht nadelig beinvloed hebben.