# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
10681 |
10-06-2019 |
Man |
69 |
Geen |
Slovenia |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Mito |
De B1 cursist start als laatste bij een mooie avondvlucht vanaf Lijak. Start gaat goed, maar zodra de piloot loskomt Meer... De B1 cursist start als laatste bij een mooie avondvlucht vanaf Lijak. Start gaat goed, maar zodra de piloot loskomt van de grond ploft hij in zijn zitje en zet zich daarbij af door de armen naar beneden te strekken. Hij komt al zittend op de grond een meter of 10 voor het einde van de grashelling en glijdt vervolgens door tot het steilere rotsige stuk. Onderaan dit steile stuk wordt het glijden gestopt door de bomen. Hierbij breekt de cursist zijn onderbeen en diverse ribben.
Het ziekenhuis in Nova Gorica is relatief dichtbij, toch duurde het 40min voordat de ambulance ter plaatse was. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen; Borstkas |
10675 |
04-06-2019 |
Man |
52 |
Berg 2 |
Austria |
5-10 Km/h Matig Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus RS |
Op landing was het thermisch en er werd gemaaid. Ik was teveel bezig met het ontwijken van de maaier en had daardoor te Meer... Op landing was het thermisch en er werd gemaaid. Ik was teveel bezig met het ontwijken van de maaier en had daardoor te laat in de gaten dat ik nog te hoog zat om op het veld te landen. Kwam daardoor in de heg bij een huis terecht, en mijn scherm in de hoogspanningskabels daarboven. Er ontstond kortsluiting waardoor de spanning van de kabels af ging. De hele omgeving heeft een uur zonder stroom gezeten maar scherm en piloot zijn er goed vanaf gekomen. |
Geen Verwondingen |
10456 |
18-05-2019 |
Man |
49 |
1 |
Netherlands |
5-10 Km/h Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Ozone Buzz Z6 |
Piloot krijgt een inklapper op ca. 120 m hoogte onderweg terugvliegend naar de landing. Scherm krijgt een cravat, Meer... Piloot krijgt een inklapper op ca. 120 m hoogte onderweg terugvliegend naar de landing. Scherm krijgt een cravat, piloot doet niks om draaiing te stoppen en gaat in ongecontroleerde cravat autorotatie. Instructeur ziet dit en roept direct noodchute, noodchute, noodchute. Daalsnelhei piloot is bijzonder hoog, piloot gooit de chute op ca 70m, gaat open op ca 30m en hij land precies in de sloot tussen de weilanden in. |
Geen Verwondingen |
10279 |
20-04-2019 |
Vrouw |
33 |
|
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient Bright4 |
Cursist B1 zet scherm op dat scheef opkomt door lichte crosswind. Tijdens het corrigeren laat cursist het scherm Meer... Cursist B1 zet scherm op dat scheef opkomt door lichte crosswind. Tijdens het corrigeren laat cursist het scherm voorschieten en valt zachtjes voorover. Haar hand kwam onder haar lichaam en haar pink werd daarbij gebroken. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
10276 |
27-02-2019 |
Man |
57 |
Pilot Sport License |
South Africa |
5-10 Km/h Onbekend Onbekend |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Advance Sigma10 |
Piloot maakt landing na overlandvlucht.
Hij zit op final op ca. 5 meter en krijgt een thermiekbel die hij als low save Meer... Piloot maakt landing na overlandvlucht.
Hij zit op final op ca. 5 meter en krijgt een thermiekbel die hij als low save wil proberen te pakken.
Hij is naar eigen zeggen niet meer geconcentreerd met de landing bezig en trekt het scherm negatief.
Hij komt op zijn zijkant op de grond terecht en breekt daarmee een rugwervel. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
10117 |
21-04-2019 |
Man |
48 |
L3 / B3 |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
|
Aanvulling NLD-2019-10084
Piloot draait negatief bij traplieren terugdraaiend naar de lier. Ikzelf zag pas het moment Meer... Aanvulling NLD-2019-10084
Piloot draait negatief bij traplieren terugdraaiend naar de lier. Ikzelf zag pas het moment waarop de piloot continu probeerde het scherm te corrigeren in een stall situatie. In eerste instantie riep ik nog handen omhoog te doen maar al snel was de piloot zo laag dat dit te gevaarlijk werd om uit te voeren. Mijn indruk is dat wanneer de piloot direct het scherm had vrijgegeven na de negatieve spin de crash had kunnen worden voorkomen. De lierman heeft zodra de spin en stall inzette de kabel gekapt. De piloot vloog met een traplier release. |
Geen Verwondingen |
10084 |
21-04-2019 |
Man |
48 |
L3 / B3 |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Little Cloud Gyps |
Tijdens het weer linksom indraaien bij het traplieren richting de lier drukte ik aan het einde van de bocht nog een Meer... Tijdens het weer linksom indraaien bij het traplieren richting de lier drukte ik aan het einde van de bocht nog een klein beetje na om de bocht iets krapper te houden. De linker helft ging vrijwel gelijk negatief ondanks beperkte reminput. Daarna gelijk een tegenklapper aan de rechterzijde en vervolgens het scherm onvoldoende vrij gegeven om te laten vliegen. In de laatste tellen heb ik de keuze gemaakt om het scherm in de zakvlucht te houden, zoveel mogelijk scherm boven me te hebben en autorotatie of scherp aanduiken vlak boven de grond te voorkomen. |
Geen Verwondingen |
9712 |
24-03-2019 |
Man |
47 |
3L |
Netherlands |
10-15 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Air Design Volt 3 |
Nadat piloot middels thermiek hoogte gewonnen had, besloot hij d.m.v. steilspiraal af te dalen, als herhalingsoefening Meer... Nadat piloot middels thermiek hoogte gewonnen had, besloot hij d.m.v. steilspiraal af te dalen, als herhalingsoefening en om het scherm nog beter te leren kennen. De steilspiraal werd ingezet, en door de buitenbocht-kant licht aangeremd te houden, kon de vleugel prima onder controle gehouden worden. De steilspiraal werd 200 meter lager (250m AGL) succesvol uitgeleid, zonder pendel. Piloot besloot nogmaals een steilspiraal in te zetten. Spiraal werd ook dit keer goed onder controle gehouden. Piloot werd echter verrast door de verticale snelheid die hiermee gepaard ging; hij schrok van de geringe hoogte (± 60m AGL) die hij nog over had, en begon met uitleiden van de steilspiraal. Doordat piloot hiervan geschrokken was, verrichte hij de verkeerde handelingen om de steilspiraal uit te leiden; hij verplaatste zijn gewicht wel naar de buitenbocht, maar vergat daarbij de buitenbocht-kant van de glider aan te remmen en de binnenbocht-hand omhoog te doen. Hierdoor vertraagde de steilspiraal maar marginaal. Piloot kwam hier na 3 seconden achter en leidde alsnog de steilspiraal correct uit. Tijdens dit voorval was piloot al behoorlijk met de wind meegedreven, en was het landingsterrein niet meer te halen. Landing verliep echter zonder problemen. Geen verwondingen, wel verbijsterd en een deuk in ego. |
Geen Verwondingen |
9535 |
24-02-2019 |
Man |
51 |
L3 |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
|
Te hard aangevlogen laag bij de grond, weinig flare kort voor de landing.
Ongelukkig terecht gekomen waarbij het bot Meer... Te hard aangevlogen laag bij de grond, weinig flare kort voor de landing.
Ongelukkig terecht gekomen waarbij het bot van de linker enkel brak. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
9514 |
04-02-2019 |
Man |
48 |
B 3 |
Colombia |
15-20 Km/h Zeer Sterk Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Nyos |
Ruim een week aan het vliegen in Roldanillo onder goede maar soms pittige omstandigheden mede veroorzaakt door El Nino Meer... Ruim een week aan het vliegen in Roldanillo onder goede maar soms pittige omstandigheden mede veroorzaakt door El Nino en de daarbijbehorende droogte, echter steeds handelbaar. Gestart met het plan om een mooie FAI triangel te gaan vliegen was ik lekker onderweg. Ter hoogte van La Union in de bergen kreeg ik op 1827 meter te maken met een inklapper >50% rechts wegdraaiend, hersteld met piloot input. Gevolgd door een inklapper >50% links wegdraaiend, hersteld met piloot input. Gevolgd door een front-stall, hersteld met piloot input. Opnieuw een inklapper >50% gevolgd door een cravat en overgaand in een spiraal waarbij de G krachten toenamen controleerde ik mijn hoogte en besloot om mijn reserve te werpen. Deze opende snel en met een behoorlijke klap waarbij later bleek dat een gedeelte van mijn linker bridle van het harnas was losgescheurd. Door de twist kreeg ik het scherm niet binnengehaald en bleef ik enigszins in een rotatie. Gelukkig waaide ik over de hoogspanning kabels en masten heen. Ondanks de rotatie en bewust mijn lichaam te ontspannen voor de landing ben ik zonder verwondingen op een berggraat in een struik geland. Door de jungle was de retrieve lastig. |
Geen Verwondingen |