# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
13345 |
31-01-2020 |
Man |
51 |
B3 |
Austria |
0-5 Km/h Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Phantom |
Piloot is normaal gestart. Was bezig met het proberen van een nieuw harnas. was de tweede vlucht. het ongeval werd Meer... Piloot is normaal gestart. Was bezig met het proberen van een nieuw harnas. was de tweede vlucht. het ongeval werd door meerdere mensen waargenomen (waaronder ik) Piloot bevond zich in een moderate spiraal . ik heb geen enkele beweging gezien waaruit kan blijken dat de piloot probeerde te herstellen uit de spiraal. Nog heb ik kunnen waarnemen dat er bewegingen waren om de reserve te trekken. de Piloot zelf wilde was aanspreekbaar maar had sterke pijn en we hebben niet over de oorzaak gesproken. de reddingsdiensten werden binnen een minuut na de crash gewaarschuwd en waren snel ter plekke evenals . Wijzelf evenals enkele medewerkers van Nova waren snel ter plekke. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
13333 |
18-01-2020 |
Man |
65 |
B3 |
Netherlands |
35-40 Km/h Onbekend Matige Turbulentie |
Flexwing Hangglider |
Elipse Twist |
Voor de tweede keer die dag een toplanding op Langevelderslag gemaakt.
Situatie ter plekke is wat veranderd doordat er Meer... Voor de tweede keer die dag een toplanding op Langevelderslag gemaakt.
Situatie ter plekke is wat veranderd doordat er tegenwoordig een ander stuk duin gekozen moet worden dan de oude, officiële plek. Nadeel is dat de nieuwe plek aan de rand van de duinrij ligt, naast de verdiepte strandopgang. In en bij dit "tochtgat" is het wat turbulenter.
Na een geslaagde toplanding - wat dichter bij de rand dan de eerste keer - lukte het niet om de neus van de delta (door gewichtsverplaatsing naar voren), omlaag te krijgen. De wind was toegenomen, iets dat ik al merkte bij het aan de grond proberen krijgen van de delta op de landingsplek. Er was geen helper bovenop het duin aanwezig. (Grootste stommiteit!) Na wat gewordstel tegen de wind in wordt de rechtervleugelkant langzaam opgetild en gaat de delta linksom en deels op zijn kant omhoog. Na een kwart draai kom de wind van achteren en versnelt het toestel dat in de draai blijft zitten. Binnen enkele seconden boort de neus zich omlaag in de duintop. Upright breekt, een ander is krom. De wind pakt tenslotte het achterlijk van de delta en draait de vleugel volledig over de kop waardoor ik uiteindelijk in de onderkant van het zeil kom te liggen. De mast houdt de delta als een strandstoel half overeind. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Borstwervels; Borstkas |
13261 |
10-01-2020 |
Man |
66 |
Berg 2 |
Colombia |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Denali |
De landingszone was bekend. Tijdens de landing had ik een bepaald punt uitgezocht om te landen. Tijdens de landingsfase Meer... De landingszone was bekend. Tijdens de landing had ik een bepaald punt uitgezocht om te landen. Tijdens de landingsfase kreeg ik ietwat thermiek waardoor ik iets omhoog werd gezet en merkte dat ik iets over dat punt heen zou schieten. Ik maakte ca. 3x een butterfly rembeweging, die ging langzaam over een in stabiele parachutage en dat was mijn bedoeling want zo verloor ik hoogte. Op ca. 2 meter boven de grond flairde ik te vroeg door waardoor het scherm stopte met vliegen, mij naar achteren trok en ik hard op de zijkant van mijn rug terecht kwam. |
Ernstige Verwondingen Interne Verwondingen; Bekken; Borstkas |
13003 |
24-11-2019 |
Man |
54 |
L3 |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gin Explorer |
Gebeurtenis
Dit was de tweede vlucht van de dag voor mij. Geen bijzonderheden bij de eerste vlucht. Bij de tweede Meer... Gebeurtenis
Dit was de tweede vlucht van de dag voor mij. Geen bijzonderheden bij de eerste vlucht. Bij de tweede vlucht was de start plus het oplieren probleemloos. De enige opmerking die ik heb is dat het een nulwind start was. Ik werd opgelierd tot ongeveer 300 meter, drie trappen, ook hier geen bijzonderheden.
Gedurende de vlucht was er geen thermiek. Ik heb de windvaan geobserveerd en zag dat er nog steeds geen wind stond op de startplaats. Bij indeling van het landingscircuit heb ik overwogen dat het terugbrengsysteem voor de lierkabel misschien in bedrijf zou komen, op dat moment stond het nog stil omdat de lierkabel nog niet helemaal ingehaald was. Daarom besloot ik om buiten het terugbrengsysteem te landen, op deze wijze zouden de lier operator en de volgende piloot niet gestoord worden in hun voorbereidingen. Naar mijn inschatting op dat moment was er voldoende ruimte tussen het terugbrengsysteem en de rand van het veld (waar zich een bomenrij bevindt).
Ik heb een landingscircuit gevlogen. In de final heb ik een (waarschijnlijk dood) takje geraakt met mijn stabilo lijn. Toen bevond ik me nog ongeveer één meter boven de grond. Dat was te horen, echter niet te voelen. Ook bij een latere controle van mijn scherm was er geen schade, noch aan scherm, noch aan lijnen.
Oorzaak
Ik kan twee oorzaken aanwijzen.
Ten eerste gewoon niet goed ingeschat hoe breed mijn scherm is ten opzichte van de beschikbare plaats tussen terugbrengsysteem en bomenrij.
Ten tweede ben ik tijdens de landing onbewust iets naar rechts uitgeweken om een modderige plek in het veld te ontwijken.
Dus ten eerste te weinig veiligheidsmarge aangehouden en ten tweede deze kleine veiligheidsmarge door verkeerde focus (op de grond letten, te weinig op de omgeving) tot nul terug gebracht.
Lessons learned
De wijze les hier is beter opletten, meer veiligheidsmarge aanhouden en eventueel communiceren met lier operator en start leider als je denkt dat je in een situatie terecht kunt komen waarbij je het lierbedrijf (terugbrengsysteem) hindert. |
Geen Verwondingen |
12916 |
08-11-2019 |
Man |
53 |
1 |
Spain |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Sky Paragliders Aya |
Piloot zit op een stabiele final, is tijdig uit zijn zitje, komt wat harder neer door windgradiënt, valt voorover Meer... Piloot zit op een stabiele final, is tijdig uit zijn zitje, komt wat harder neer door windgradiënt, valt voorover en blesseert daarbij zijn pols. In het ziekenhuis blijkt een scheurtje en wordt de onderarm in een half gipsverband gelegd. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
12727 |
19-10-2019 |
Man |
63 |
B1 |
Turkey |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus RS |
Tijdens de rit omhoog naar de 1700 start vraagt de piloot over thermiek bij de Babadag. Er wordt hem verteld hiermee Meer... Tijdens de rit omhoog naar de 1700 start vraagt de piloot over thermiek bij de Babadag. Er wordt hem verteld hiermee terughoudend te zijn en dat hij zeker niet bij de rotsformaties links van de start mag vliegen. Er wordt hem verteld dat die plek erg turbulent kan zijn en daarom ook de "muizenval" genoemd wordt.
Na de start en uit het zicht van de instructeur, gaat de piloot om volstrekt onbegrijpelijke redenen toch links de muizenval in! Samen met een andere, onbekende buitenlandse piloot overigens. Beide piloten crashen na verkeerd i.c. overreageren op heftige turbulentie en mogen van geluk spreken dat ze er met relatief licht letsel vanaf komen.
De piloot heeft geen verklaring waarom hij de instructie c.q. het expliciete verbod genegeerd heeft. Dit is echter niet de eerste keer dat de piloot een onbegrijpelijke keuze maakt en dit wordt meegenomen in een evaluatie over hoe zijn gekoesterde wens om te vliegen verder ingevuld kan worden. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
12361 |
14-09-2019 |
Man |
55 |
L3, L3, TV |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient Bi-Golden2 |
Piloot komt op final met 0-wind. Passagier is al hoog uit het harnas. Het is een normale 0-wind landing, waarbij na het Meer... Piloot komt op final met 0-wind. Passagier is al hoog uit het harnas. Het is een normale 0-wind landing, waarbij na het uitflaren er nog enkele stappen gelopen moeten worden.
Bij de 1e stap die de passagier zet, verstapt/bezeert hij zich waardoor hij niet goed verder door kan lopen. Piloot en passagier maken wel nog een paar passen maar piloot voelt direct dat het mis is met passagier.
Piloot en passagier zijn beiden niet gevallen, maar passagier gaat na enkele passen liggen omdat hij niet meer op zijn been kan staan.
Letsel passagier is een afgescheurde spier. |
Geen Verwondingen |
12322 |
18-06-2019 |
Man |
53 |
B2 |
Italy |
0-5 Km/h Matig Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
MacPara Eden 5 |
Te hoog op final; overshoot; aan het einde van het landingsveld water; daarom op lage hoogte (ca. 4 meter) scherpe Meer... Te hoog op final; overshoot; aan het einde van het landingsveld water; daarom op lage hoogte (ca. 4 meter) scherpe bocht naar rechts gedraaid ter voorkoming van waterlanding . Daardoor harde landing.
Zie https://xcglobe.com/pilots#show-flight/2281472/ |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen; Lumbaalwervels |
12278 |
04-10-2019 |
|
37 |
B2 |
Italy |
5-10 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Advance Alpha 5 |
Uitgezakt. Willen een toplanding maken , maar niet meer tegen de wind in kunnen landen. Meer... Uitgezakt. Willen een toplanding maken , maar niet meer tegen de wind in kunnen landen. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
12152 |
12-07-2019 |
Man |
31 |
Geen |
France |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Mito |
Piloot maakt een bocht van het landingsterrein af en corrigeert daarna te heftig. Hij doet zijn handen omhoog en de Meer... Piloot maakt een bocht van het landingsterrein af en corrigeert daarna te heftig. Hij doet zijn handen omhoog en de vleugel duikt naar voren en hij komt achter de vleugel aan en landt op zijn voeten maar met te hoge impact.
Piloot is ook in het begin van de cursusweek te wild met zijn stuurbewegingen tijdens de start en vlucht. Voor elke start wordt dit met hem besproken en medegedeeld. Het wordt gedurende de week langzaam aan beter. Echter enthousiast voor zijn laatste vlucht maakt hij bij de landing een te wilde stuurbeweging om te corrigeren. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |