# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
19783 |
22-08-2021 |
Man |
59 |
L3B3 |
Italy |
5-10 Km/h Onbekend Onbekend Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor 5 |
De piloot heeft bij de landingsfase van een overlandvlucht geprobeerd om vlak voor het landingsveld over de Meer... De piloot heeft bij de landingsfase van een overlandvlucht geprobeerd om vlak voor het landingsveld over de stroomkabels te vliegen en deze geraakt. |
Ernstige Verwondingen Bekken; Handen, Armen, Schouders; Voeten, Benen; Lumbaalwervels; Borstkas |
19738 |
21-08-2021 |
Man |
60 |
3 |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Advance Bibeta 4 |
We starten met diverse piloten op de N-Z baan (165°) richting het Zuiden. Baanlengte 900m.
Er zijn al meerder solo Meer... We starten met diverse piloten op de N-Z baan (165°) richting het Zuiden. Baanlengte 900m.
Er zijn al meerder solo en tandempiloten gestart en geland. De wind (120-165°) was tot 8-15 km/h, was laminair maar soms 20-40 graden cross.
De liereman & startleider waren net gewisseld: Lm:C en SL F
SL: Opzetten van het scherm gaat prima, geen oneffenheden te zien in het scherm en in de lijnen.
“Start Start Start” met de gebruikelijke versnelling komt Piloot los van de grond en gaat netjes richting
de lier aan FvD voorbij. (Hoogte Piloot t.o.v. grond ca. |
Geen Verwondingen |
19726 |
21-08-2021 |
Vrouw |
52 |
Geen |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
MacPara Progress-2 |
Piloot maakte haar 11e solo liervlucht en kon de ontkoppelhendel niet gelijk vinden. Vervolgens in een reflex de Meer... Piloot maakte haar 11e solo liervlucht en kon de ontkoppelhendel niet gelijk vinden. Vervolgens in een reflex de reserve gegooid (per ongeluk maar wel als bewuste handeling) en daarna toch nog ontkoppeld.
Hoofdscherm vloog normaal tijdens het werpen en kon door de piloot niet onklaar gemaakt worden, waardoor enige mate van pendel en downplaning plaats vond. Tijdens de laatste fase was de combinatie redelijk stabiel maar met een behoorlijke daalsnelheid (geen schatting beschikbaar). De piloot landde op het gras, had geen zichtbare verwondingen en gaf zelf ook aan geen verwondingen te hebben.
Ze is liggend afgevoerd naar de weg om de komst van de ambulance af te wachten. De ambulancebroeders kwamen tot de conclusie dat verder onderzoek niet nodig was en de piloot ging zelfstandig weer naar de start.
Bij een check de volgende dag gaf zij aan dat alles in orde was, op wat pijnlijke ledematen na. Behandeling is tot nog toe beperkt tot het gebruik van Paracetamol. |
Geen Verwondingen |
19678 |
19-08-2021 |
Man |
37 |
|
Austria |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Mito |
Piloot land redelijk rustig maar zijn voet blijft in het gras van 10 cm hoog hangen. Hierdoor scheve stand van de voet Meer... Piloot land redelijk rustig maar zijn voet blijft in het gras van 10 cm hoog hangen. Hierdoor scheve stand van de voet en daarna zijn volle gewicht erop. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
19552 |
10-08-2021 |
Vrouw |
52 |
Geen |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone MoJo 5 |
Piloot start en vliegt naar rechts en wil thermieken, echter de piloot schat de afstand tot de berg verkeerd in en Meer... Piloot start en vliegt naar rechts en wil thermieken, echter de piloot schat de afstand tot de berg verkeerd in en wilde d.m.v. een snelle bocht van de berghelling wegdraaien. Echter te laat en te laag. Piloot beland in een 20 meter hoge boom. De piloot heeft zich los weten te maken van de risers en is met harnas en helm aan naar beneden geklommen. Echter de laatste 8 meter is de piloot naar beneden gegleden en haar handen verwond ( de rechter handschoen is los gekomen) en is op haar rug terecht gekomen. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
19471 |
03-08-2021 |
Man |
46 |
3 berg |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Rush 4 |
Door eel leveringsprobleem van mijn nieuwe vleugel, vloog ik op een vleugel die ik mocht gebruiken van een bevriend Meer... Door eel leveringsprobleem van mijn nieuwe vleugel, vloog ik op een vleugel die ik mocht gebruiken van een bevriend piloot. Ik vertrok als laatste van onze groep op de col Serai en liet bij de eerste poging de vleugel schuin opkomen. Die heb ik afgebroken. Een persoon die op de start stond te kijken heeft het scherm terug startklaar gelegd, maar ik heb niet opgemerkt dat daardoor mijn uitdraairichting veranderd was. De tweede start verliep wel goed, maar bij het uitdraaien zag ik dat mijn rem om de riser gedraaid zat. Wanneer ik in de lucht hing zag ik pas dat ik bij het uitdraaien ook getwist gewaakt was. In normale omstandigheden blijf je even doorvliegen en heb je tijd om dit recht te zetten, maar vanop de Col Serai moet je eerst even achter enkele bomen het dalletje uitvliegen. Daar heb ik de tweede fout gemaakt. Ik heb te snel geprobeerd om uit de twist te komen, waardoor ik ongewild naar links draaide. Hierdoor raakte de linker lijnen de kruin van de boom en viel het scherm over de boom. De man die mijn scherm had goedgelegd heeft meteen de hulpdiensten gebeld en zij hebben mij uit mijn benarde positie gehaald.
In eerste instantie had ik voor mijn herstart moeten nakijken of mijn uitdraairichting nog goed was. Daarna had ik koers moeten houden tot ik voorbij de bomen was, en dan uit de twist draaien boven het vlakland. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
19231 |
15-07-2021 |
Man |
55 |
B3 |
France |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Flexwing Hangglider Bergstart |
Icaro 2000 Laminar |
Ik had pech met een landingsveld wat een hele vaste windrichting heeft, behalve als er een bel loskomt. En dat was net Meer... Ik had pech met een landingsveld wat een hele vaste windrichting heeft, behalve als er een bel loskomt. En dat was net toen ik aankwam, windrichting ging alle kanten op, dus wrs met de wind mee geland. Uitdrukken was op bijna goede moment, kwam nog iets omhoog, snelheid was er goed uit, maar net iets naar rechts gedreven zodat ik op 1 voet landde van net iets teveel hoogte. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
18863 |
21-06-2021 |
Man |
45 |
Berg/Lier 1 |
Austria |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Sky Paragliders Aya |
Nederlands:
De piloot (cursist voor brevet 2 met ca. 20 bergvluchten en ca. 40 liervluchten) komt in het circuitgebied Meer... Nederlands:
De piloot (cursist voor brevet 2 met ca. 20 bergvluchten en ca. 40 liervluchten) komt in het circuitgebied voor de landing. De piloot heeft dit de dag ervoor ook 3 keer gedaan en doet dit nu zelfstandig onder toezicht van de instructeur. Bij de rechterbocht naar het laatste dwarswindbeen draait de piloot iets te ver door van de landing af. De instructeur geeft over de radio "Draai tijdig naar links" door, maar kan niet goed inschatten of de piloot voor of achter de huisjes vliegt. De piloot geraakt door extra sink achter 2 gebouwen en probeert nog terug richting de landing te draaien, maar kan niet meer over het dak van een boerderij komen en vliegt net onder de nok tegen het dak aan.
De piloot wordt door hulpdiensten van het dak gered en met een helicopter naar het ziekenhuis vervoerd, alwaar een fractuur in de rug wordt vastgesteld (zonder uitval van functies), een gebroken rechter enkel en een verstuikte linker enkel.
English: |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen; Lumbaalwervels |
18743 |
21-06-2021 |
Man |
46 |
|
Austria |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
|
Piloot vloog laag over start om te toplanden. Dit ging niet omdat hij te hoog overvloog. Daarna links afgebogen naar Meer... Piloot vloog laag over start om te toplanden. Dit ging niet omdat hij te hoog overvloog. Daarna links afgebogen naar een andere stijle weide naast de start. Daar drie kort op elkaar gevlogen bochten laag langs de helling gemaakt waarbij de derde hard eindigde tegen de helling. |
Ernstige Verwondingen Borstwervels; Lumbaalwervels |
18695 |
16-06-2021 |
Man |
34 |
B3 |
Austria |
5-10 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Helios RS |
Bij zeer rustige toplanding schoot m'n voet van een rots opzij en is m'n enkel dubbelgeklapt. Meer... Bij zeer rustige toplanding schoot m'n voet van een rots opzij en is m'n enkel dubbelgeklapt. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |