# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
21201 |
22-08-2021 |
Man |
59 |
L3b3 |
Italy |
10-15 Km/h Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor4 |
Verkeerd inschatten van de glijhoek in een gewijzigde weersituatie.
te opportunistisch geweest. Meer... Verkeerd inschatten van de glijhoek in een gewijzigde weersituatie.
te opportunistisch geweest. |
Bekken; Handen, Armen, Schouders; Borstwervels; Lumbaalwervels; Borstkas |
20721 |
13-09-2021 |
Man |
54 |
Berg P3 |
Italy |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor 4 |
Het was een rustige dag, cirrus bewolking dekte de zon af, wat het weersysteem kalmeerde. Er was niet veel turbulentie Meer... Het was een rustige dag, cirrus bewolking dekte de zon af, wat het weersysteem kalmeerde. Er was niet veel turbulentie en alleen zwakke thermiek.
Het ongeluk gebeurde boven een uitlopertje van Monte Grappa, direct naast de Po-vlakte, net noord van het dorpje Possagno, ten oosten van Bassano di Grappa, Italië. Op de top van het uitlopertje staat een oud fort/museum (Castel Cesil). De precieze coördinaten kan ik laten weten als ik mijn vlieginstrument terug heb. De wind was ongeveer 10km/h vanuit ZZW (vanaf de Po-vlakte). Dat was de heersende wind de hele dag al, mijn vlieginstrument (Flyskyhy) gaf hetzelfde aan, en bovendien wapperde de flag op Castel Cesil in dezelfde richting.
Aan de windkant van de uitloper was een zwakke thermiekbel (ong. 1m/s) waarin ik probeerde hoogte te winnen (ik denk dat ik linksom draaide, maar kan me dat niet duidelijk herinneren)
Op een zeker moment klapte de rechter helft van het scherm plotseling in, en bleef hangen. Het gebeurde te snel om op te kunnen vangen. Ik zette direct mijn volle gewicht op de linkerkant om wegdraaien te voorkomen, en het scherm richting dal te draaien, zodat ik niet tegen de berg aan zou vliegen. Net toen dat gelukt was, klapte de rest van het scherm ook in, en viel ik recht naar beneden. Het enige wat ik toen nog kon doen, is naar beneden naar de naderende grond kijken en op het juiste moment een normale landings-flare uit te voeren om de klap te verzachten.
Vanaf de eerste inklapper heeft het hele ongeluk 3-4 seconden geduurd. Ik ben van een hoogte van ong. 20 meter naar beneden gevallen op mijn achterste. Het harnas heeft een airbag, die een deel van de klap waarschijnlijk heeft opgevangen.
Ik weet heel zeker dat ik niet te veel geremd heb. Omdat dat een mogelijke oorzaak van mijn eerdere ongeluk was, let ik daar sindsdien altijd op. Ik heb niet omhoog naar het scherm gekeken, en weet dus niet hoe het er precies uitzag. Ik heb er niet aan gedacht om uit het zitje te komen, om op mijn benen te landen, en waarschijnlijk was daar toch geen tijd genoeg voor geweest.
Oorzaak: onduidelijk. Er was niet veel turbulentie, ik vloog niet in de lee, en volgens mij heb ik alles correct gedaan. In mijn inschatting was het geen gevaarlijke situatie, maar een normale thermiekbel, zoals je er 30 op een dag vliegt.
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat de trim van het scherm was verslechterd in de loop der tijd. Ik heb daar niet eerder iets van gemerkt, en de laatste keuring had daar ook niets over gezegd. Ik kan dat niet controleren tot ik weer met mijn scherm verenigd ben.
Een Italiaanse fietser heeft het hele ongeluk zien gebeuren, heeft de bergreddingsdienst gebeld, en is bij me gebleven tot die gekomen zijn. |
Ernstige Verwondingen Bekken; Handen, Armen, Schouders; Halswervels; Borstkas |
20513 |
05-09-2021 |
Man |
45 |
Lier/berg 2 |
Netherlands |
0-5 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient BiGolden2 |
De weerscondities waren goed: wind van minder dan 5 km/u vrijwel recht op de neus, geen windstoten of Meer... De weerscondities waren goed: wind van minder dan 5 km/u vrijwel recht op de neus, geen windstoten of bewolking.
Tandempiloot in opleiding (Piloot, circa 20 opleidingsvluchten gedaan met de tandem), met de opleider als passagier (passagier, tandempiloot en hulpinstructeur), zet het scherm op en remt te laat aan, waardoor het scherm te ver naar voren komt. De grondsnelheid is hoog, maar door het verlies aan lift wordt er gestruikeld. De tandempiloot valt op de passagier. Met de passagier naar het ziekenhuis gegaan en hij blijkt een zware hersenschudding en meerdere gekneusde ribben te hebben. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
20416 |
25-09-2021 |
Man |
67 |
3BL |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Matige Turbulentie Lijzijde |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Phi Allegro X-Alps |
Na een testvlucht met een C scherm vliegt Piloot in de lij van een boerderij met rondom bomen op lage hoogte, krijgt Meer... Na een testvlucht met een C scherm vliegt Piloot in de lij van een boerderij met rondom bomen op lage hoogte, krijgt aan de linkerkant een inklapper die ook naar binnen slaat(verhanger) en valt de laatste 5/10 meter loodrecht naar beneden en landt op zijn rug in een knollenveld. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels; Borstkas |
20374 |
17-09-2021 |
Man |
65 |
B2 |
Italy |
15-20 Km/h Matig Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Skywalk Tequilla4 |
Piloot werd gechecked, 2 achterwaarste startpogingen werden afgebroken ter plaatse. Eerst afgebroken wegens gedraaide Meer... Piloot werd gechecked, 2 achterwaarste startpogingen werden afgebroken ter plaatse. Eerst afgebroken wegens gedraaide remtokkel en tweede poging wegens verkeerde kant uit draaien.
Piloot werd terug gechecked, vervolgens derde achterwaartse start. Scherm stond correct op, geen incorrectheden zichtbaar.
Start, airborn. Piloot kon moeilijker in harnas komen. Krijgt inklapper linkertip. Krijgt opnieuw inklapper linkertip. Commando: ‘gewicht naar rechts’. Linker helft had minder druk en stond lager zoals bij gewichtsverplaatsing naar links met een knik in het midden en bleef geregeld linkertip inklappen. Commando: ‘koers houden’. Scherm wou naar rechts en draait uit het zicht weg naar rechts om het Lumen museum om. Doorgegeven aan instructeur beneden : ‘probleem linker schermhelft, koerst naar rechts’. Achteraan gerend om terug in zicht te krijgen maar te laat. Piloot bleef naar rechts koersen, kon geen koers rechtuit aanhouden. Piloot twijfelt om noodchute te gooien maar had geen hoogte genoeg en vliegt opzettelijk in de bomen. Piloot valt door de bomen en de laatste 4 meter valt piloot naar beneden op zijn zijde met rechterbovenbeen op een steen en breekt bovenbeen. Afgevoerd met helicopter naar Bruneck hospitaal. Vermoedelijke oorzaak : speedlijn blijven haken achter gesp of katrolletje van het harnas, op het moment dat lijnen onder spanning komen te staan bij het in het harnas gaan zitten. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
20326 |
04-09-2021 |
Man |
|
|
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing Twin RS |
Volstrekt normale tandemvlucht en zachte landing door zeer ervaren tandempiloot. Toch breekt de passagier haar Meer... Volstrekt normale tandemvlucht en zachte landing door zeer ervaren tandempiloot. Toch breekt de passagier haar onderbeen. De reden is geheel onduidelijk. Opvallend: de breuk is boven de hoge schoen.
Verder betreft het een dame op leeftijd, in de zestig. |
Geen Verwondingen |
20236 |
10-09-2021 |
Man |
45 |
B2 |
Spain |
15-20 Km/h Matig Matige Turbulentie Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova ION |
Op de landing stond harde wind. (ca. 20kmh) De landing was glooiend en piloot heeft benedenwinds hoogte afgebouwd. de Meer... Op de landing stond harde wind. (ca. 20kmh) De landing was glooiend en piloot heeft benedenwinds hoogte afgebouwd. de laatst 10 meter was er spraken van vliegen in de lijzijde van de heuvel die onderdeel is van het landingsveld. Er was sink van ca 2m/s. Deze daling was onverwacht snel. Piloot heeft niet de benen op tijd uitgestoken en is op de kont geland. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels; Borstkas |
19999 |
28-08-2021 |
Man |
32 |
B3 |
Switzerland |
5-10 Km/h Matig Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Helios RS |
Bij een toplanding op final net boven de grond in enorme zink terecht gekomen. Omdat ik een harde landing zag aankomen Meer... Bij een toplanding op final net boven de grond in enorme zink terecht gekomen. Omdat ik een harde landing zag aankomen extra gewikkeld om nog meer te kunnen flairen maar verminderde niet de impact. De laatste seconden gingen zo snel dat ik met mijn linkervoet niet uit de beenzak kwam en daardoor landde ik op mijn rug. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
19993 |
03-09-2021 |
Man |
56 |
|
Slovenia |
15-20 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Eazy 2 |
Piloot komt aan bij de landing. De wind is matig tot hard uit zuid oostelijke richting zowel hoog in de lucht als dicht Meer... Piloot komt aan bij de landing. De wind is matig tot hard uit zuid oostelijke richting zowel hoog in de lucht als dicht bij de grond.
Ik geef de piloot de informatie dat de wind fors uit het oosten waait het landingscircuit op dat moment bestaat uit achten dwars op de wind tot aan de final tegen de wind in.
De piloot begint netjes heen en weer te vliegen dwars op de wind boven de huizen langs de landing met alle bochten tegen de wind in.
Ik geef de instructie om meer boven de landing zelf te achten voor het geval dat de wind toeneemt en om meer marge te houden van de huizen.
Piloot komt naar voren maar maakt daarna een volledige cirlkel, gedeeltelijk over de huizen heen.
Ik geef direct aan dat het absoluut niet de bedoeling is om met wind mee te draaien (niet met wind mee draaien, geen cirkels meer!)
Eenmaal gedraaid geef ik aan dat hij goed moet luisteren naar mij en begin ik met het direct begeleiden van elke bocht.
Ik laat hem richting het zuid westen (het dal) vliegen, en geef aan dat hij een 180 graden bocht naar links moet maken tegen de wind in weer terug richting de berg.
Dat voert hij uit, en wanneer hij weer bij de berg kant van de landing is aangekomen geef ik het commando 180 graden rechtsom tegen de wind in draaien, en dat wordt uitgevoerd.
Op dat moment vliegt hij weer richting het dal en geef ik aan dat hij nog 90 graden naar links mag draaien.
Hij begint met draaien naar links maar stopt niet bij 90 graden, voor de 180 graden roep ik door de radio dat het veel meer is dan de 90 graden maar hij blijft door draaien.
Op dat moment heeft hij net genoeg hoogte om de cirkel af te maken boven de huizen.
Op het moment dat hij bijna recht met wind mee vliegt trekt hij zijn linker hand nog dieper, op dat moment roep ik meteen 'handen hoog handen hoog handen hoog' maar hij doet dat niet en na de eerste handen hoog overtrekt de linkerkant van de vleugel en gaat hij in een spin naar beneden. Na het eerste rondje hou ik mijn mond omdat op dat moment het aanduiken van het scherm risicovoller is dan het landen in een spin.
Hij botst in de spin tegen de zijkant van een huis en komt neer op de betonnen oprit.
Ik ben vrij snel bij hem en er zijn op dat moment al sloveense mensen het noodnummer aan het bellen.
De piloot gaf aan heel veel pijn te hebben en was wel bij kennis.
Tijdens de opleiding is uitgebreid besproken dat je na je afbouwcirkels niet meer van je landing af draait.
Ook is besproken dat er op deze locatie met het westwindcircuit geen meewindsbeen wordt gevlogen in verband met de veiligheid en dat de final midden op het veld begint met veilige uitloop richting het braakliggende veld en mais naast landing |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels; Borstkas |
19837 |
27-08-2021 |
Man |
54 |
2L |
France |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone BuzzZ6 |
Bij het achterwaarts starten met zeer lichte wind heeft piloot het scherm iets te weinig aangeremd en vervolgens na Meer... Bij het achterwaarts starten met zeer lichte wind heeft piloot het scherm iets te weinig aangeremd en vervolgens na omdraaien en vorlage kreeg piloot geen druk op het scherm. Vervolgens klapte het scherm links weg en kon niet worden gecorrigeerd. Scherm draait 180 graden naar rechts met crash in de boom ten gevolge.
De start is gefilmd en kan worden gedeeld (WhatsApp) |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Borstkas |