# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
1709 |
06-08-2014 |
Man |
47 |
3 |
France |
10-15 Km/h Matig Onbekend |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Aspen 4 |
Tijdens een oversteek veel hoogte verloren en ik probeerde al soarend thermiek te vinden. toen ineens het scherm Meer... Tijdens een oversteek veel hoogte verloren en ik probeerde al soarend thermiek te vinden. toen ineens het scherm inklapte. Het volgende moment kwam ik bij op de berg met veel verwondingen. |
Ernstige Verwondingen Bekken; Handen, Armen, Schouders; Borstwervels; Lumbaalwervels; Borstkas |
1694 |
14-01-2015 |
|
|
|
|
0-5 Km/h Matig Matige Turbulentie Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Enzo 2 |
Zie bovengenoemde uitgebreide beschrijving in blog en E-lijn januari Meer... Zie bovengenoemde uitgebreide beschrijving in blog en E-lijn januari 2015.
http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000188
https://wkparapentenroldanillo2015.wordpress.com/2015/02/05/analyse-van-bruce-goldsmith-en-epiloog/ |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
1691 |
25-01-2015 |
|
|
|
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel |
|
Ik was niet aanwezig, heb via de facebook community soarfreaks vernomen dat de piloot circa 7 meter verticaal gevallen Meer... Ik was niet aanwezig, heb via de facebook community soarfreaks vernomen dat de piloot circa 7 meter verticaal gevallen is tijdens het soaren, naar verluid door een frontstall. Hij heeft hierbij (informatie ook vanaf facebook, doorgegeven door derden) een gebroken wervel en gekneusde ribben opgelopen. Een trauma heli was aanwezig. Hij is kennelijk door een ambulance meegenomen. Ik maak deze melding zodat ie niet van de radar verwijnt, maar heb niet meer informatie dan dit. |
|
1690 |
25-01-2015 |
|
|
|
Netherlands |
20-25 Km/h Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel |
|
Ik keek toevallig die richting en dacht waarom draait hij. En op dat moment valt hij recht naar beneden komt op zijn Meer... Ik keek toevallig die richting en dacht waarom draait hij. En op dat moment valt hij recht naar beneden komt op zijn rug op het duin.
Wat er echt is gebeurd is gissen omdat ik het net zag in een oogopslag.
Ik denk aan de val richting ed dat het misschien een stall/ negatief was.
Ik had video bij mee maar daar staat niets van het ongeval op. |
|
1577 |
24-10-2014 |
Man |
55 |
B2 |
India |
0-5 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz Z 3 |
Ik wilde landen in een rijstveld en had de situatie (terrassen, bomen, stroomleidingen) van bovenaf zorgvuldig Meer... Ik wilde landen in een rijstveld en had de situatie (terrassen, bomen, stroomleidingen) van bovenaf zorgvuldig beoordeeld. De landing verliep volgens plan, tot op 3 m hoogte er een dunne, zwarte leiding voor me opdoemde op enkele m afstand. Vanwege de donkere grond en de donkere bomen op de achtergrond was hij vrijwel niet te zien. Ik heb snel 90 graden links gestuurd, wat goed ging en zonder pendel en rol. Er was nog genoeg ruimte om te landen. Het terras waar ik boven vloog was ca 3 m breed. Op 1-1.5 m hoogte kwam er een windvlaag van rechts, waardoor ik naar links werd geduwd en gedraaid. Ik probeerde nog te corrigeren, maar kon een botsing met het muurtje van het bovenliggende terras niet voorkomen. De impact was onder ca 45 graden. Ik ving de grootste klap op met mijn benen (vnl linker), maar kon niet voorkomen dat ik doorklapte en mijn rug ook een klap kreeg.
Hoewel de verwondingen achteraf ernstig bleken, voelde het ter plekke als niet meer dan een verstuikte enkel en een pijnlijke rug |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen; Lumbaalwervels |
1574 |
19-10-2014 |
Man |
32 |
L2/B2 |
Turkey |
5-10 Km/h Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova ION 2 |
Achterwaartse start bij het omdraaien tokkel uit de hand geschoten tijdens het pakken daarvan gestruikeld en Meer... Achterwaartse start bij het omdraaien tokkel uit de hand geschoten tijdens het pakken daarvan gestruikeld en gevallen.
tijdens het vallen had ik de tokkel vast hierdoor de rechter remlijn volledig aangetrokken (ik denk uit reflex om mijn val op te vangen), het scherm stond op dat moment en is gedraait.
door de lichte wind is deze naar de grond gegaan en heeft mij over de startplek en de rotsen naar beneden getrokken en ben ik op de weg +- 8m lager terecht gekomen op mijn airbag (tijdens het schuiven/vallen heb ik mijn knieën kennelijk opgetrokken om in mijn harnas te komen) wat erger heeft voorkomen.
ben weer naar boven gelopen en heb alsnog een prachtige vlucht gemaakt, beneden de wonden verzorgd en een dagje rust gehouden, daarna weer verder gevlogen.
zie foto van ongeval plek |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1573 |
21-10-2014 |
|
|
Brevet 1 |
Turkey |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 6 |
Piloot zoekt thermiek en komt aan de lijzijde van de berg. Krijgt een assymetrische inklapper, draait 90-180 graden en Meer... Piloot zoekt thermiek en komt aan de lijzijde van de berg. Krijgt een assymetrische inklapper, draait 90-180 graden en vliegt naar vlakke land. Wil nog wegdraaien maar zit te laag en landt hard op de voeten. Rolt af en breekt L2. Hij is aanspreekbaar en kan alles bewegen. Wil opstaan maar krijgt opdracht om te blijven liggen en wij gaan vanaf het strand met een ziekenwagen naar hem toe.
Piloot geeft aan dat hij dom is geweest en daar eigenlijk niets te zoeken had. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
1566 |
25-10-2014 |
|
|
|
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel Lierstart |
|
Ik voer met een rubberboot op de Rhederlaag toen vanaf de kant, rivierwegzijde bij Lathum er luid geschreeuwd werd. Het Meer... Ik voer met een rubberboot op de Rhederlaag toen vanaf de kant, rivierwegzijde bij Lathum er luid geschreeuwd werd. Het was ver weg en ik negeerde het. Terwijl ik een bocht maakte zag ik heel vaag een lijn dwars over het meer lopen. Het bleek dat er aan de overkant bij camping de Mars een parapente klaar stond om de starten. Ik ben verbijsterd. Er varen daar ook snelle boten en zowel de opgetuigde vlieger als de bestuurder van een boot kunnen ernstig letsel oplopen. De lijn gespannen tijdens de start zou uitstekend als guillotine kunnen dienen. |
|
1564 |
01-10-2014 |
Man |
51 |
None |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Element 2 |
Cursist komt los bij de start en gaat zitten. Komt weer aan de grond en loopt niet. Zijn voeten komen onder het harnas Meer... Cursist komt los bij de start en gaat zitten. Komt weer aan de grond en loopt niet. Zijn voeten komen onder het harnas en worden door het gras gesleeurd. Piloot komt los en vliegt weg. Aanvulling per 23 Okt: na thuiskomst in Belgie, ik schat een week na het voorval, is de cursist naar het ziekenhuis gegaan en daar is toch een breuk in zijn been, vlak onder de knie, geconstateerd. Cursist had in Italie gewoon weer gelopen en 2 vluchten gemaakt. Dit is ook de reden dat ik dit incident zo laat meldt; in eerste instantie alleen maar in het Paho systeem gemeld. Pas later hoorde ik van de beenbreuk |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
1548 |
12-10-2014 |
|
|
|
Netherlands |
10-15 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Pro Design Amiga |
Tijdens terugvlucht bij traplieren van tandem hield de passagier de kabel vast. de lier blokkeerde, de passagier bleef Meer... Tijdens terugvlucht bij traplieren van tandem hield de passagier de kabel vast. de lier blokkeerde, de passagier bleef de kabel vasthouden waardoor het scherm sterk wegdraaide met twist tot gevolg. De piloot heeft toen de reserve gegooid.
Bij het vervolgens loslaten van de kabel door de passagier koppelde de traprelease uitzichzelf los.
De reserve opende direct op ca 50 m hoogte. Bij de landing heeft de passagier de enkel gebroken. |
Geen Verwondingen |