# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
3057 |
13-03-2016 |
|
|
1 |
Morocco |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Eazy |
Cursist start achterwaarts, gaat prima. Draait uit en wordt vrij snel gelift. Hangt ongeveer 50 cm boven de grond. Meer... Cursist start achterwaarts, gaat prima. Draait uit en wordt vrij snel gelift. Hangt ongeveer 50 cm boven de grond. Hangt midden op de start en gaat langzaam naar voren en licht naar rechts. Instructeur geeft ongeveer 5x aan Naar links sturen. Cursist kijkt alleen maar naar het muurtje aan de rechterkant van de start en reageert niet. Op het laatst steekt ze haar been uit en komt tegen het muurtje aan. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
3056 |
15-03-2016 |
Man |
52 |
|
Morocco |
15-20 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Ion 3 |
Instructeur zegt meerdere malen over de radio dat alleen gebrevetteerde piloten mogen proberen terug te vliegen naar Meer... Instructeur zegt meerdere malen over de radio dat alleen gebrevetteerde piloten mogen proberen terug te vliegen naar Aglou. Reden is dat dit soargedeelte wat lager ligt en de instructeur de piloten dan niet meer in de gaten kan houden. Op zich wel ruim voldoende stranden. Piloot is vorig jaar luchtwaardig verklaard en heeft zijn theorie gehaald maar zijn brevet nog niet aangevraagd. Het brevet heeft hij dus nog niet op zak, maar toch gaat hij richting Aglou vliegen. De lage klif waar je langs vliegt heeft grote stukken strand met dat aan het einde een uitstekende rotspunt waar je overheen moet vliegen om bij het volgende strand te komen. Piloot hoeft nog maar 1 uitstekende punt over te vliegen om bij Aglou te komen, hij zit echter al laag en besluit toch door te vliegen naar het volgende strand. Hij vliegt nu dus niet over de uitstekende rotspunt heen, maar gaat laag soarend (ca. 4-6m hoog boven de grond) langs de rotspunt eromheen zonder dat hij weet of er aan de andere kant wel voldoende landingsmogelijkheid is. Daarbij komt dat hij bij het om de punt heenvliegen ook even de wind in de rug heeft. Op dat moment komt hij te laag en moet hij landen. Hij doet dat wind mee op een harde stenen ondergrond. Hij trekt wel zijn benen in maar knalt met zijn rugprotector hard op de grond. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
2976 |
28-01-2016 |
|
|
B |
Netherlands |
15-20 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
|
At hight just over 1000 meter (3280 ft) broken winch cable. Action: pulling in to detach drag chute and positioned Meer... At hight just over 1000 meter (3280 ft) broken winch cable. Action: pulling in to detach drag chute and positioned cable for recovery on slow decent cable tangled ( in the last part of fight) over threes and farm buildings. Have had good opportunity to prepare for landing without cable. no gingery's no loss or damage of property. |
Geen Verwondingen |
2939 |
12-12-2015 |
Man |
46 |
B3 L3 T I |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing Twin 5 |
Tijdens het oplieren van de tandem breekt de kabel.
De release schiet daardoor in het gezicht van de passagier.
Na de Meer... Tijdens het oplieren van de tandem breekt de kabel.
De release schiet daardoor in het gezicht van de passagier.
Na de veilige landing blijkt dat bij drie tanden van de passagier een stuk is afgebroken.
Nadere analyse van de kabel wijst uit dat deze gebroken is in het verlengstuk met de dropchute. Dit verlengstuk is recent vervangen. Door een vergissing is het verkeerde type kabel gebruikt voor dit verlengstuk, de breeksterkte was te laag.
Lessen:
- Bij het vervangen van essentiële onderdelen moet een dubbelcheck uitgevoerd worden.
- Metalen (trap)releases moeten geborgd of afgeschermd worden, zeker bij tandems omdat de passagier dichter op de release zit.
- Bij tandems kunnen beter tandemkoordreleases gebruikt worden. |
Geen Verwondingen |
2846 |
23-10-2015 |
|
|
|
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Airdesign Eazy |
Cursist komt verkeerd op dwarswindbeen. Ik zeg door de radio dat ze naar rechts moet draaien om weer op een correcte Meer... Cursist komt verkeerd op dwarswindbeen. Ik zeg door de radio dat ze naar rechts moet draaien om weer op een correcte koers voor meewindbeen te komen. Het dwarsindbeen is boven campers en ze durft niet meer op final te draaien en kiest ervoor om op het erachter gelegen veld te landen. Dat kan prima. De flair gebeurt in een flauwe bocht en ze probeert op haar hand te leunen. Daarbij schiet haar elleboog uit de kom. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
2836 |
15-10-2015 |
Man |
26 |
|
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
AirDesign Easy Z4 |
De cursist startte op zijn verzoek achterwaarts weg. Hij had dat een dag eerder op een andere en makkelijkere Meer... De cursist startte op zijn verzoek achterwaarts weg. Hij had dat een dag eerder op een andere en makkelijkere startplaats met succes beoefend.
De startwind stond recht op de helling en varieerde van licht tot weinig. Hoewel de starthelling op de Costa Lunga er vriendelijk uitziet, is hij eigenlijk vrij kort.
Hij zette het scherm correct op en draaide snel en in de goede richting uit. Hij kwam echter niet helemaal in de juiste vliegrichting uitgedraaid, leek even gedesoriënteerd en vloog schuin naar rechts weg. Hij corrigeerde de richting niet of onvoldoende en landde in de bomen rechts van de starthelling.
Piloot en scherm bleven ongedeerd, hoewel het geruime tijd koste om het scherm weer te bergen.
Indien de piloot naar links had gecorrigeerd, was hij waarschijnlijk zonder de struiken te raken weggevlogen. De marge was dan echter wel klein geweest.
Achteraf moet vastgesteld worden dat de betreffende starthelling niet erg geschikt is om met matige wind een cursist met zeer beperkte ervaring in het achterwaarts starten, dat daar te laten beoefenen. De marges zijn dan erg klein en elke afwijking kan tot een incident leiden. |
Geen Verwondingen |
2788 |
14-06-2015 |
Man |
49 |
B3 - L3 |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient Bigolden |
Na een geslaagde tandemvlucht valt de passagier bij het landen op het gestrekte been van de piloot. Piloot staat en Meer... Na een geslaagde tandemvlucht valt de passagier bij het landen op het gestrekte been van de piloot. Piloot staat en heeft zijn been onder een lichte hoek schuin naast de passagier staan. Hierbij raakt de knie geblesseerd. Knie doet pijn en de piloot besluit om te stoppen met tandemvliegen. Passagier heeft niets.Omstandigheden waren normaal. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
2781 |
08-10-2015 |
Man |
|
|
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel |
|
Melding via Politie.
08/10/2015 14.08 uur.
schermvlieger achter de duinen op camping terecht gekomen.
Gegevens piloot Meer... Melding via Politie.
08/10/2015 14.08 uur.
schermvlieger achter de duinen op camping terecht gekomen.
Gegevens piloot bekend bij politie.
Letsel: Ja
Schade: Nee. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
2770 |
04-10-2015 |
|
|
|
Netherlands |
|
Schermzweeftoestel |
|
Melding 112, politie.
Zeilvlieger in de duinen gestort.
Ter plaatse geen zeilvlieger meer aangetroffen.
Onbekend Meer... Melding 112, politie.
Zeilvlieger in de duinen gestort.
Ter plaatse geen zeilvlieger meer aangetroffen.
Onbekend wie, en ev. letsel. |
|
2757 |
29-09-2015 |
Vrouw |
41 |
B1 |
Italy |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
AirDesign Vita |
Tijdens landing te weinig op dwarswindbeen gebleven en al in komen sturen. Daardoor bleef piloot op de uitloopstrook en Meer... Tijdens landing te weinig op dwarswindbeen gebleven en al in komen sturen. Daardoor bleef piloot op de uitloopstrook en niet het brede landingsgedeelte. Aan het einde van de uitloopstrook was een klein hekje met een bosje. Net voordat piloot de grond raakt is ze door het bosje gevlogen en heeft toen geprobeerd haar val te breken door haar hand uit te steken. |
Lichte Verwondingen |