# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
27179 |
12-10-2022 |
Man |
56 |
B2 |
Turkey |
15-20 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing MIURA |
Ik heb het landingsterrein verkeerd ingeschat. toch een rotorwind die mijn scherm deed inklappen.
achteraf had ik beter Meer... Ik heb het landingsterrein verkeerd ingeschat. toch een rotorwind die mijn scherm deed inklappen.
achteraf had ik beter elders kunnen landen |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Halswervels |
26797 |
08-10-2022 |
Man |
33 |
|
Netherlands |
25-30 Km/h Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel |
Little Cloud Goose |
Tijdens het soaren langs de duinen. Bocht ingezet boven een gat in de duin. Pilot werd achteruit ingezongen door Meer... Tijdens het soaren langs de duinen. Bocht ingezet boven een gat in de duin. Pilot werd achteruit ingezongen door Venturi. Zakvlucht van 10 meter. |
Lichte Verwondingen Bekken |
25949 |
24-08-2022 |
Man |
54 |
|
Slovenia |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Mojo 5 |
Er stond een lichte West wind op landing (5-10 km/h). de piloot was boven het mais tussen de windvaan bij de weg en de Meer... Er stond een lichte West wind op landing (5-10 km/h). de piloot was boven het mais tussen de windvaan bij de weg en de berg aan het af achten.
De piloot volgde alle instructies en draaide precies volgens plan (lange slagen, alle bochten naar de landing toe, etc.).
Na de laatste bocht rechtsom bij de windvaan moest hij nog 180 graden linksom terug draaien, maar die instructie is nooit doorgekomen omdat het radiocontact met de cursist was verbroken. Dit ontdekte de instructeur toen hij na 2x “180 graden links” zeggen totaal niet reageerde.
Toen de instructeur dit doorhad is hij hard “Piloot Links” gaan schreeuwen en heeft hij met papieren gezwaaid om zo zichtbaar mogelijk te zijn. Hier heeft de piloot niet op gereageerd. Hij is ca. 20 seconden lang rechtdoor blijven vliegen richting een weg, met een groot huis erachter en een hoogspanningsleiding ervoor. Uiteindelijk is hij recht de hoogspanning ingevlogen, de glider vloog er net overheen en heeft hem vervolgens uit de draden getrokken waardoor hij voorover op zijn hoofd op de grond is gevallen. De piloot heeft daarbij dusdanig zwaar hersenletsel opgelopen dat hij 2 dagen later is overleden.
Aanvullende info:
Radio uitval was de dag ervoor tijdens een theoriesessie uitgebreid besproken. Daarbij is verteld dat ze altijd naar de instructeur moesten kijken voor handsignalen en zelf moeten blijven nadenken. |
Fataal Hoofdverwondingen; Interne Verwondingen; Halswervels |
24839 |
07-07-2022 |
Vrouw |
37 |
Lier 1 |
France |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Sky Paragliders Aya |
Piloot ging rechts in plaats van links en vloog naar de berg toe. Positie niet goed ingeschat door hulpinstructeur die Meer... Piloot ging rechts in plaats van links en vloog naar de berg toe. Positie niet goed ingeschat door hulpinstructeur die het commando Naar links herhaalde.
Piloot ging naar links en landde op 2 bomen. Geen letsel aan piloot of materiaal. Hulpdiensten gebeld die de piloot uit de boom hebben gehaald. |
Geen Verwondingen |
24743 |
17-07-2022 |
Vrouw |
42 |
B2 |
Italy |
10-15 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz Z6 |
Ik vloog hoog boven de berg, viel uit de bel en dacht dat ik een inklapper heb gehad. Ik heb gelijk in paniek mijn Meer... Ik vloog hoog boven de berg, viel uit de bel en dacht dat ik een inklapper heb gehad. Ik heb gelijk in paniek mijn reserve gegooid. Achteraf was het niet nodig geweest. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
24739 |
15-07-2022 |
Man |
64 |
L2B2 |
Netherlands |
30-35 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel |
Little Cloud Gyps |
Bij het soaren bij harde wind, schuin tegen wind in (lage grondsnelheid) en weinig lift, een bocht ingezet om met wind Meer... Bij het soaren bij harde wind, schuin tegen wind in (lage grondsnelheid) en weinig lift, een bocht ingezet om met wind mee terug te vliegen. Vanwege verlies hoogte een extra stuurimpuls gegeven om dichter in stijggebied te komen, waarop scherm in een fractie van seconde negatief ging en piloot met hoge snelheid tegen duin klapte.
Scherm was uit trim, (nieuwe lijnset in maart besteld, 2 weken geleden ontvangen, nog niet verwisseld), waardoor scherm zeer snel negatief draaide. Ik had informatie van andere piloten met gelijke ervaring met zelfde type scherm.
Wind was hard en stond zeer cross, hierbij had ik veel meer hoogte moeten hebben om een veilige bocht te maken. |
Ernstige Verwondingen Borstwervels |
23071 |
03-05-2022 |
Man |
55 |
L3, B3, Tandem |
Italy |
5-10 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Phi Concerto |
Passagier voor aanvang van de vlucht instructie gegeven voor start vlucht en landingsfase. ongeveer 5 minuten voor de Meer... Passagier voor aanvang van de vlucht instructie gegeven voor start vlucht en landingsfase. ongeveer 5 minuten voor de landing de passagier opnieuw verteld hoe de landing zou verlopen. De passagier kwam ook op hoogte van ongeveer 50 meter rechtop uit haar zitje en maakte zich op de juiste wijze gereed voor de landing. Landingscircuit en final verliepen normaal. Op ongeveer 5 meter begon de passagier op mijn aanwijzing loopbeweging te maken omdat er weinig wind was op de landing. Op ongeveer 1,5 meter hoogte het flaren ingezet, echter op ongeveer 0,5 meter hoogte werden we in ongeveer 1 seconde 2,5 meter omhoog gezet, waarna we rechtstandig naar beneden vielen. |
Geen Verwondingen |
22675 |
18-04-2022 |
Man |
64 |
Instructeur |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Niviuk Takoo 5 |
Wind situatie die normaal voor piloot en scherm geen probleem zijn. Er werd langzaam gelierd in de eerste startfase en Meer... Wind situatie die normaal voor piloot en scherm geen probleem zijn. Er werd langzaam gelierd in de eerste startfase en vervolgens zag de lierman dat de lijnen in elkaar gedraaid waren en besloot het gas dicht te doen hetgeen in deze fase van de start leide tot het aanduidken van het scherm op lage hoogte; Foutanalyse: eerder die ochtend is in overleg met betrokkenen besloten om in verband met de crosswind de lier in plaats van recht voor de baan iets meer op de windlijn te zetten. Daardoor kwamen de kabels over elkaar te liggen en nam de lierman het besluit om het gas dicht te draaien. |
Geen Verwondingen |
21365 |
17-12-2021 |
Man |
46 |
1 |
Spain |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Phi Symphonia |
Piloot was in de thermiek aan het draaien en werd uit de bocht geduwd. Piloot stuurde harder de binnenbocht in, waarna Meer... Piloot was in de thermiek aan het draaien en werd uit de bocht geduwd. Piloot stuurde harder de binnenbocht in, waarna hij meer dan 360 graden negatief ging. Na de handen hoog te doen dook het scherm agressief aan en klapte frontaal in en verloor zijn strekking (vormde een propje). Er volgde een zakvlucht van circa 2 seconden, waarna het scherm zich vulde en direct weer ging vliegen. De piloot had nog net de tijd om te flaren, maar kwam ietwat harder neer op oneven bodem met de linkerkant in een cactus. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Voeten, Benen |
21273 |
24-10-2021 |
Man |
28 |
Berg 2 |
Spain |
0-5 Km/h Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Golden 5 |
De vliegcondities waren goed: zwakke condities eind van de dag, wind van ca. 0-1 km/u, geen thermiek, geen windstoten Meer... De vliegcondities waren goed: zwakke condities eind van de dag, wind van ca. 0-1 km/u, geen thermiek, geen windstoten of bewolking.
Gebrevetteerd piloot draait in de landing rustig maar erg laat op final, flaret daarbij niet of nauwelijks en landt daardoor iets harder.
Hij breekt zijn scheenbeen en kuitbeen. Hij is inmiddels geopereerd, naar huis vervoerd en bezig met de revalidatie thuis. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |