# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
4984 |
31-07-2017 |
Man |
56 |
B3 |
Italy |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Advance Sigma 8 |
3de vliegdag van een gezamenlijke vliegvakantie. Vliegen vanaf Stol, is een bekent gebied. Voorgaande dag niet gevlogen Meer... 3de vliegdag van een gezamenlijke vliegvakantie. Vliegen vanaf Stol, is een bekent gebied. Voorgaande dag niet gevlogen ivm slecht weer.
Lage bewolking op of net boven ridge hoogte, richting Gemona gevlogen waar de bewolking nog iets daalde. Op terugweg zijn we als groep (3 piloten) weer bij elkaar gekomen. 2 Piloten op rigde niveau nabij wolkenbasis, piloot in kwestie vloog lager vermoedelijk net boven bomengrens.
Piloot maakt melding op de radio dat hij de berg heeft geraakt maar opnieuw vliegt en pijn heeft in arm en rug.
Heb piloot vanuit de lucht begeleid naar een ruim landingsterrrein nabij.
Piloot is zelfstandig geland, ben zelf kort daarna ook geland. Beide landingen met lichte rugwind, tijdens de drukte de windrichting vergeten te checken.
Piloot blijft liggen na landing, bloeding vastgesteld aan arm. Contact gelegd met 112 voor hulp.
Zowel Heli als Ambulance zijn aanwezig geweest, Piloot is per Heli naar ziekenhuis getransporteerd.
Politie heeft tijdelijk vlieguitrusting in bewaring genomen. |
Ernstige Verwondingen Interne Verwondingen; Handen, Armen, Schouders; Voeten, Benen; Borstkas |
4846 |
05-07-2017 |
Man |
43 |
Geen |
Austria |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Vita2 |
Normale landing, alles verliep rustig, maar piloot verdraaid zijn knie bij landing Meer... Normale landing, alles verliep rustig, maar piloot verdraaid zijn knie bij landing |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
4735 |
12-06-2017 |
Vrouw |
42 |
B2 |
Slovenia |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 7 |
Pilote vloog in de buurt van het landingsterrein. Om sneller naar beneden te komen vloog ze steile bochten, tegen Meer... Pilote vloog in de buurt van het landingsterrein. Om sneller naar beneden te komen vloog ze steile bochten, tegen spiraal aan. Tijdens het uitleiden van deze bochten was de pilote te laat/heeft ze onvoldoende aangeremd toen het scherm voor-dook. Hierdoor is een deel van het scherm ingeklapt en tussen de lijnen gekomen. Direct dook het scherm weer een bocht in, de pilote heeft geprobeerd het scherm te stabiliseren, daarnaast ook met de stabilo de cravat op te lossen. Dit mocht niet baten, het scherm kwam in een flat-spin. Meermaals geprobeerd de redding te gooien, uiteindelijk is dit, erg laag, gelukt, helaas te laag voor opening. Ze is, voor ons, achter de bomen tegen de grond geklapt. |
Ernstige Verwondingen Bekken |
4717 |
07-06-2017 |
Man |
54 |
3 berg |
France |
Matig |
Schermzweeftoestel Bergstart |
|
Piloot was met 7 andere piloten aan het soaren tussen Pertuiset en gemeente startplaats (mieussy). Door gefocust te Meer... Piloot was met 7 andere piloten aan het soaren tussen Pertuiset en gemeente startplaats (mieussy). Door gefocust te zijn op andere piloten, vrij dicht bij elkaar, is hij in de liftkabels gevlogen. Liftkabels waren hem niet eerder opgevallen. Hij hing vervolgens +-3 meter ondersteboven boven de grond met zijn voeten in de lijnen, kon er zelf niet uitkomen. Door ons is er een helikopter gebeld. Geen letsel, wel schade aan materiaal. De lijn van het scherm zijn door de hulpdiensten doorgesneden. |
Geen Verwondingen |
4636 |
31-05-2017 |
Man |
60 |
Brevet 2 berg |
Slovenia |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Sensis |
Piloot maakt een achterwaartse start, scherm komt goed op, draait snel om en versnelt maar laat na om aan te remmen. Meer... Piloot maakt een achterwaartse start, scherm komt goed op, draait snel om en versnelt maar laat na om aan te remmen. Scherm schiet voor en klapt in. Piloot valt voorover op de grond en breek zijn bovenarm. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
4630 |
29-05-2017 |
Man |
49 |
PGPL 2 |
Austria |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 6 |
Piloot is tijdens de start gevallen. Meer... Piloot is tijdens de start gevallen. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
4605 |
25-05-2017 |
Man |
63 |
|
Slovenia |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Eazy |
Tijdens de final tegen de wind in van een linksom circuit kwam er een piloot ( ene Gerard) met wind mee dwars over het Meer... Tijdens de final tegen de wind in van een linksom circuit kwam er een piloot ( ene Gerard) met wind mee dwars over het veld voor zijn final. Peter wilde meer uitwijken en dat veroorzaakte een kleine pendel waardoor piloot tijdens het flairen naar rechts viel tijdens de landing. Piloot ving zijn val op met zijn rechter hand/arm waardoor hij zijn pols brak. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
4599 |
25-05-2017 |
Man |
46 |
Xcpiloot++tandempiloot+winchpiloot+tandemwinchpiloot+observator+lierman |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Independence Galaxy |
Bij de start, enkele meters boven de grond is de release losgeraakt. Ofwel is het veiligheidsmechanisme opengegaan Meer... Bij de start, enkele meters boven de grond is de release losgeraakt. Ofwel is het veiligheidsmechanisme opengegaan ofwel heeft de passagier per ongeluk de release ontkoppeld.Ik heb de pendelbeweging kunnen voorkomen zodat we niet met een grote voorwaardse snelheid tegen de grond werden gegooid. Het scherm was nog niet hoog genoeg zodat het ons niet volledig droeg terwijl wij" landen". |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
4592 |
23-04-2017 |
Man |
36 |
B3 |
Austria |
5-10 Km/h Kalm Sterke Turbulentie Frontinvloed |
Flexwing Hangglider Bergstart |
Moyes Litespeed RX |
In de laatste fase van de landing op 0.5m hoogte, was er een turbulente windvlaag, precies tijdens het overpakken van Meer... In de laatste fase van de landing op 0.5m hoogte, was er een turbulente windvlaag, precies tijdens het overpakken van basebar naar uprights, hierdoor greep ik de upright mis. Als gevolg kon ik de pitch van het toestel niet goed controleren en ging ik met de vergrote invalshoek weer een paar meter omhoog. Op die manier werd de laatste kinetische energie mooi omgezet in hoogte. Tja, daar hing ik dan op ongeveer 5m zonder snelheid. Dan val je naar beneden :-) Schade was gelukkig slechts de rechter upright. |
Geen Verwondingen |
4565 |
19-05-2017 |
Man |
37 |
Geen |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Eazy |
18 mei 2017. Piloot (4e vlucht) zat bijna in het afbouw gebied toen er werd bepaald dat het landingscircuit rechtsom is Meer... 18 mei 2017. Piloot (4e vlucht) zat bijna in het afbouw gebied toen er werd bepaald dat het landingscircuit rechtsom is i.p.v. het bijna standaard linksom.( de wind draaide plotseling)(en is ook verteld door radio aan piloot) Na het afcirkelen rechtsom op juiste hoogte naar meewindsbeen gegaan en vervolgens ook goed op dwarswindbeen rechtsom. Piloot kreeg op dwarswindbeen het commando: Nu 90 graden naar rechts naar final. Maar piloot blijft rechtdoor vliegen. Na nogmaals commando rechtsom bleef piloot rechtdoor gaan. Na een schreeuw NAAR RECHTS!!! ging piloot die al bijna helemaal in de hoek van het landingsveld zat( Bijna op de weg) en al diep in de remmen zat verder naar rechts sturen waardoor scherm naar rechts aanduikt en piloot met een harde val op de grond terecht kwam. Precies in de hoek van het landingsveld. Bij navraag wist piloot niet hoe het rechtsom circuit in elkaar zat, hij had geen idee wat te doen. ( piloot is dat wel diverse keren uitgelegd) Mogelijke oorzaken. 1 Het vrij laat omzetten van het landingscircuit waardoor piloot mogelijk werd verrast.2. daardoor niet kunnen vertellen via de radio van te voren, wat het circuit is.( het laatste gedeelte: dan gaan we na het dwarswindbeen bij de toiletten 90 graden naar rechts naar de uitloop strook op final richting de stip.) |
Lichte Verwondingen Lumbaalwervels |