# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
5244 |
18-06-2017 |
Man |
26 |
3BL |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Nova BION 37 |
Normale tandemvlucht onder normale condities. Weinig wind. De tandempiloot en passagier maken een landing, waarbij de Meer... Normale tandemvlucht onder normale condities. Weinig wind. De tandempiloot en passagier maken een landing, waarbij de passagier weinig/niet loopt. De passagier klaagt over pijn in haar voet. Na ziekenhuisbezoek blijkt ze een gebroken grote teen te hebben en een licht verzwikt enkel. |
Geen Verwondingen |
5220 |
27-07-2017 |
Vrouw |
19 |
Brevet 1 |
Italy |
15-20 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Skywalk Mescal 4 |
De piloot wil rugwaarts starten om volledige controle te hebben. De instructeur vraagt of ze dit beheerst. De piloot Meer... De piloot wil rugwaarts starten om volledige controle te hebben. De instructeur vraagt of ze dit beheerst. De piloot geeft aan dat dat geen probleem is. De instructeur vraagt welke kant de piloot gaat uitdraaien. De piloot geeft aan linksom indraaien en rechtsom uitdraaien. De instructeur bevestigt dit. Omdat de windsterkte varieert tussen de 10- 20 km per uur (kan ik niet aangeven in het eerdere schema) wordt er gestart op een rustig moment. De opzetfase en stabilisatiefase gaat perfect. De piloot draait vervolgens linksom uit, waardoor de risers en stuurlijnen zijn
gedraaid (verdraaid). Hierdoor wordt het corrigeren bijna onmogelijk. De piloot raakt uit balans gaat plm. 1m omhoog, draait rechtsom terug naar de berg en komt plm 10/20m verder op de grond. Eerst met de voeten en daarna op haar schouder/ bovenarm. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Voeten, Benen |
5181 |
03-09-2017 |
Man |
50 |
Geen |
Slovenia |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Eazy |
Cursist heeft 's ochtends grondtraining gedaan en zet het scherm prima op en gaat dus mee omhoog naar de berg. Meer... Cursist heeft 's ochtends grondtraining gedaan en zet het scherm prima op en gaat dus mee omhoog naar de berg. Cursist heeft al 15 liervluchten. Op de berg zet hij de glider perfect op en remt goed aan. Daarna versnelt hij echter niet waardoor hij wandelend tot het einde van de start loopt. Hij reageert niet op aansporingen om harder te lopen, nog op instructies om te remmen. Bij de rand stopt hij met lopen, scherm schiet over hem heen en op dat moment gaat hij zitten en valt over de rand. Glider klapt asymetrisch in, cursist draait half om en laat de toggles los en pakt zijn risers beet. Glider gaat weer open maar is nu naar de berg gedraaid, cursist komt tegen de wand aan net onder de kleine rotswand. Gelukkig pakt een boom een deel van de klap op. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Voeten, Benen |
5130 |
24-08-2017 |
Man |
54 |
None |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gin Gliders |
Piloot landt normaal en alt voorover. Steekt zn hand uit en breekt daarbij een vinger Meer... Piloot landt normaal en alt voorover. Steekt zn hand uit en breekt daarbij een vinger |
|
5104 |
13-08-2017 |
Vrouw |
60 |
Brevet 2 berg |
France |
|
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Discus |
Tijdens het XC vliegen kon de piloot niet hoog blijven en is van de berg af gestoken richting een gekozen Meer... Tijdens het XC vliegen kon de piloot niet hoog blijven en is van de berg af gestoken richting een gekozen landingsplaatsen. Ondanks dat de landingsplaats zeer geschikt was, heeft de piloot toch de grond hard geraakt. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
5084 |
20-08-2017 |
Man |
53 |
B2 |
Netherlands |
30-35 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Aspen |
Piloot start een soarvlucht met 'grote' vleugel (26m2) bij wind en weer (turbulentie) dat alleen geschikt is Meer... Piloot start een soarvlucht met 'grote' vleugel (26m2) bij wind en weer (turbulentie) dat alleen geschikt is voor kleine vleugels. (lees: mini of speed wings).
Piloot start en wordt vrijwel direct over het duin naar boven gelanceerd tot op circa 10 meter boven het duin. Piloot wordt daarna naar achteren geblazen. (Vleugel behoud zijn vliegvorm). en daalt circa 20 meter na het top van de duin naar de grond.
(Buiten zicht ) : Piloot geeft aan dat hij geen inklapper heeft gehad en wilde insturen om een 'duinpan' of verdieping in het duin te omzeilen.
Bij de landing blijft zijn arm haken in een bosje op het duin waarbij landing op de zij plaatsvind en zijn arm/schouder waarschijnlijk uit de kom komt. (of gebroken ... geen verdere details bekend).
De Piloot hebben we naar het ziekenhuis begeleid. |
Lichte Verwondingen |
5080 |
17-08-2017 |
Man |
43 |
Geen brevet |
Italy |
10-15 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
AirDesign Vita 2 |
Voorafgaand aan het ongeval
De cursist had voor het ongeval al een startpoging gedaan. De wind was daarbij stevig, Meer... Voorafgaand aan het ongeval
De cursist had voor het ongeval al een startpoging gedaan. De wind was daarbij stevig, omstreeks 15 km/u en stond recht op de starthelling. Hij was geadviseerd om onder deze omstandigheden na een eerste kleine impuls het scherm rustig op te laten komen. Hij gaf echter toch nogal veel input en het scherm kwam erg snel op. De cursist remde te laat aan; het scherm schoot over hem heen. Op commando brak hij de start af en kwam, zonder los van de grond te zijn gekomen, onder aan de starthelling tot stilstand.
Deze start werd met de cursist doorgenomen en er werd hem op het hart gedrukt vooral tijdig aan te remmen.
Het ongeval
Bij de tweede start, met dezelfde wind-condities wind, gaf hij wederom redelijk veel input. Hij remde het scherm wel tijdig af, maar veel te heftig (remlijnen maximaal naar beneden). Daardoor kwam hij los van de grond. Waarschijnlijk schrok hij hiervan en bracht zijn handen onmiddellijk naar de katrolletjes. Het scherm schoot krachtig door, klapte aan de voorkant in. De cursist viel van 1,5 a 2 m naar beneden en werd daarbij door het scherm voorover getrokken. Het commando stop-stop-stop is niet tot hem doorgedrongen, maar de gebeurtenissen volgden elkaar zo snel op dat te betwijfelen valt of dat iets had uitgemaakt.
Op zich was de val niet ernstig. Maar in de val moet de cursist met zijn rechterknie een scherp object hebben geraakt. Wellicht een steen, wellicht een van de ijzeren bevestigingen van de mat op de starthelling aan de balk aan de onderzijde van de start. Hoe dan ook, in zijn rechterbeen, net onder de knie zat een diepe snijwond van ongeveer 10 cm lang.
De cursist is ter plaatse verbonden en liggend afgevoerd naar de weg, waar inmiddels een auto voor hem klaarstond dier hem naar het ziekenhuis heeft afgevoerd. Daar is de wond met een serie hechtingen gehecht. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
5066 |
15-08-2017 |
Man |
62 |
L3B3 |
Italy |
10-15 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
BGD Cure |
Na start bleek de stabllolijn links om de A-lijnen te zitten en de remlijn links ingeklemd.
Vleugelcontrole leek goed Meer... Na start bleek de stabllolijn links om de A-lijnen te zitten en de remlijn links ingeklemd.
Vleugelcontrole leek goed mogelijk, scherm was niet gedeformeerd. Remlijn links kon goed bediend worden.
Besloten om naar camping te vliegen onder rustige omstandigheden, Thermiek boven startberg aanzienlijk maar goed te handelen, weggevlogen op 600 meter boven startberg. Ruim aangekomen boven - aan het water liggende - camping, waar een aparte wei is voor landen (officieel); landingswei grenst direct aan stuwmeer, enkel door bomenrij gescheiden.
Bij indraaien naar landing bleek windrichting anders dan normaal, hierop geanticipeerd. Laatste S bochten te sterk gestuurd, linkerzijde van scherm bleek toch niet meer goed bestuurbaar (door line-over), gevolg asymmetrisch inklappen en negatief en inslag in water.
Ternauwernood gered van verdrinking door aanzwemmende toerist.
Fouten:
- na constatering line-over niet naar grote landingsveld gevlogen voor de zekerheid.
- bij landing te sterk gestuurd, o.a. doordat scherm trager reageerde door line-over.
- mogelijk toch vliegen aan een te hoog scherm voor aantal vlieguren per jaar, scherm vliegt wel heel prettig en vertrouwen gevend.
De line over was een stabilo lijn, die vóórlangs de a-lijnen zat. Dit kan snel gebeuren door smalle risers en een verdraaiing van een lijn. |
Geen Verwondingen |
5055 |
13-08-2017 |
Man |
52 |
|
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Ozone |
Scherm kwam niet recht op door lichte crosswind. Bij het corrigeren werd over gecorrigeerd naar de ene kant en Meer... Scherm kwam niet recht op door lichte crosswind. Bij het corrigeren werd over gecorrigeerd naar de ene kant en vervolgens naar de andere kant. Piloot was inmiddels +/- 3m v.d. grond. Lierman heeft correct gereageerd door niet door te trekken (wel spanning op de kabel gehouden) omdat de piloot het scherm niet onder controle had. Hierdoor verloor de piloot hoogte en kwam vervolgens verkeerd terecht op zijn voet waarbij hij de hak heeft gebroken. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
5050 |
12-08-2017 |
Man |
38 |
B2, L2 |
Austria |
5-10 Km/h Matig Matige Turbulentie Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Ion 4 |
Gestart met rechter remlijn door c-lijnen. Pas opgemerkt bij (naar links) parralel aan berg draaien voor belletje. Meer... Gestart met rechter remlijn door c-lijnen. Pas opgemerkt bij (naar links) parralel aan berg draaien voor belletje. Daarna niet voldoende afstand tot berg gecreerd, en niet haaks genoeg op de berg genoeg gevlogen voor oplossen tokkel probleem. Na uitvliegen bel pas zien dat die boom toch te hoog is, en niet meer op tijd naar rechts kunnen draaien
Factoren die ook (deels) van invloed waren:
- Afstand en hoogte van boom verkeerd ingeschat mede door te kijken tijdens kortstondig stijgen.
- Te weinig rekening gehouden met beperktere manouvreerbaarheid naar rechts.
- Extra druk om niet uit te zakken ivm slechte weer eerder die week, en laatste kans op een mooie vlucht.
- Waarschijnlijk remlijn probleem juist gecreerd tijdens het sorteren van de lijnen door de speling van een c-stamlijn tussen de riser en de tokkel te laten vallen, en dit niet op te merken tijdens het van de drukknoop halen van de tokkel. Als riserbundel daarna omhoog gaat staan zit de remlijn er tussen |
Geen Verwondingen |