# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
6056 |
21-04-2018 |
Man |
24 |
3 |
Netherlands |
20-25 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Little Cloud BabyGoose |
Piloot vloog aan voor toplanding. Vloog naar het Oosten, en maakte een bocht 180 graden rechtsom van de berg af om te Meer... Piloot vloog aan voor toplanding. Vloog naar het Oosten, en maakte een bocht 180 graden rechtsom van de berg af om te landen. Doel van de bocht was ook om scherm meer snelheid te geven voor final. Vleugel klom iets meer dan gewenst en had daarna door wind gradient te weinig snelheid om effectief te kunnen flairen.
Daardoor kwam z'n linker voet met snelheid tegen een stijl stuk (met steen) aan.
Oorzaak volgens piloot: overmoed/vermoeidheid. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
6035 |
22-04-2018 |
Man |
|
B2 |
Netherlands |
10-15 Km/h Kalm Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Nova Mentor 4 |
Het gaat om een hele goede (uitstekende) piloot die ook beroepshalve vliegt. Het ongeval gebeurde buiten mijn Meer... Het gaat om een hele goede (uitstekende) piloot die ook beroepshalve vliegt. Het ongeval gebeurde buiten mijn zichtveld. Getuigen gevraagd maar niet of nauwelijks getuigen. Hieronder getuigen verklaring van een derde. Piloot melde zelf dat het een inschattingsfout was en dom was geweest door op lage hoogte toch nog te willen draaien.
Getuige:
Beste CtC,
Ik was getuige van een incident wat plaatsvond toen ik op het CtC veld was op Zondag 22 April. Ik ben geen expert dus hierbij mijn persoonlijke vertaling van wat ik heb gezien.
Algemeen: Wolken bedekking 1/8, Meteo wind ZW, op de grond gedraaid van ZO naar ZW 10-15 km/h. Halverwege de dag hadden we omgebouwd, en wij stonden nu aan de Oostkant en de Lier aan de Westkant. Ik reed op de quad achter de 2e lierkabel aan. Richting de lier, om de kabels weer op te halen.( Tijd rond 1700, exact weet ik dit niet meer )
Nadat een Paraglider piloot aan de 2e kabel was gestart, startte ik de Quad en reed er achter aan. Op dat moment waren ook 2 paragliders aan de Westkant van het veld uitgezakt en “Nulletjes aan het draaien” op zo’n 150 en 200 Meter niet ver achter en boven de lier. Ik hield nauwlettend de paraglider die aan de lierkabel zat in de gaten dat ik niet onder hem door reed. Maar keek ook met een scheef oog naar de 2 boven de lier. De bovenste piloot stopte met draaien en vloog om de lier heen ( Zuid )en ging bovenwinds het veldrand volgen richting de landing (oost ). De onderste piloot draaide nog een 360 door en ging toen kort achter de bovenste piloot aan( zuid). Echter hij zat al een stuk lager, en draaide toen scherp 180° om richting Noord. ( Aanname: Hij schrok van de aankomende Lierkabel die de paraglider op trok ) Kort hierna draaide hij op een meter of 30 hoogte scherp 270° links om en raakte de grond op de hoek van de zandweg en het bos. ( de impact heb ik niet gezien daar er net een kleine struik en een auto voor zat ). Na dat de paraglider aan de lier was losgekoppeld liepen de 2 mannen bij de lier naar de piloot. Ik heb toen daarna de quad geparkeerd bij de lier, en ook naar de piloot gelopen. Op een kleine afstand toegekeken, nadat hij al uit zijn harnas was. De piloot zij dat hij op de kont terecht was gekomen en dat het wel pijn deed, maar dat het niet ernstig was. Hij was zelf op zijn knieën gaan zitten en zij dat hij gewoon even rustig ging zitten. Op vragen zij hij overtuigd dat ambulance of naar huisarts niet nodig was. Nadat de paraglider was gepakt, samen met de lierman verder gegaan met het lier-bedrijf terwijl er andere mensen bij de piloot bleven.
Wat later hoorde ik via de radio dat er toch een Ambulance was gebeld. Ik was op dat moment aan de andere kant van het veld, en heb dus alleen van ver weg meegekregen dat de ambulance kwam.
Ik hoop hiermee bij te dragen aan beeldvorming van het incident. Hopelijk maakt de piloot het goed. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |
6029 |
18-04-2018 |
Man |
|
|
Italy |
10-15 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Buzz Z5 |
Achterwaartse start, west kant stella
Zet goed op, licht controle verlies bij uitdraaien maar verder prima. Draait goed Meer... Achterwaartse start, west kant stella
Zet goed op, licht controle verlies bij uitdraaien maar verder prima. Draait goed uit, koers verzet door vlagen uit oost. Tip raakt boom voor windvaan. Volgens piloot te lang met scherm bezig geweest door naar boven te kijken. Snel gelift overcorrectie naar links. Wingover, flairt laat en komt hard op start terecht. Ongelukkig op pols. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
6026 |
|
Man |
|
3 berg en lier |
Italy |
|
Schermzweeftoestel Bergstart |
|
Het was heel erg leuk hier in Italië :) maar helaas niet zo lang als gehoopt :( . Te weinig vliegsnelheid op het Meer... Het was heel erg leuk hier in Italië :) maar helaas niet zo lang als gehoopt :( . Te weinig vliegsnelheid op het verkeerde moment heeft helaas roet in het eten gegooid. +Een filmpje van een landing met wel voldoende snelheid. |
Lichte Verwondingen |
5915 |
08-04-2018 |
Man |
51 |
KNVVL Berg en Lier 3 |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Swing Mistral 7 |
Piloot was normaal gestart aan de lier onder rustige condities. Had week ervoor al aan scherm gevlogen onder Meer... Piloot was normaal gestart aan de lier onder rustige condities. Had week ervoor al aan scherm gevlogen onder vergelijkbare condities, alleen met een ander harnas. Daarvoor had piloot twee jaar een ander scherm gevlogen (EN C), daar weer voor 2 jaar, ca 50 uur, aan dit scherm.
Halverwege de liertrek stopte de motor van de lier en werd de piloot gevraag te ontkoppelen. Vanwege de geringe hoogte vloog de piloot direct terug naar de startplek. Onderweg kwam de piloot lichte thermiek tegen, waar hij ondanks de geringe hoogte nog gebruik van wist te maken, echter zonder duidelijke hoogtewinst. Na twee rondjes besloot de piloot de lichte thermiek te verlaten en naar de start te vliegen voor de landing. Enkele seconden na het inzetten van de glijvlucht naar de start ervoer de piloot een snelle rotatie van het scherm gevolgd door langzamer meedraaien van de piloot. Pogingen van de piloot om het scherm onder controle te krijgen door gebruik van de stuurlijnen leiden tot full stal van het scherm, wat door de piloot niet herkend werd. De piloot oordeelde dat hij te laag zat om het reddingsscherm te gooien, dat het geven van input via de remmen niet hielp om het scherm onder controle te krijgen en gaf daarop de remmen vrij (handen hoog). Hierop begon het scherm weer normaal te vliegen, dook hierbij sterk aan hetgeen door de piloot goed opgevangen kon worden. Na een laatste koerscorrectie landde de piloot normaal in een open veld op ca 50 meter van het lierveld. Visuele inspectie van het scherm na afloop van de vlucht leverde geen defecten op. Het scherm wordt opgestuurd naar Swing voor een grondige luchtwaardigheidscheck. De instructeur van PNN had het voorval gezien, beoordeeld als een negatief met overcorrectie van de piloot, en via de radio de piloot geinstrueerd de handen hoog te houden teneinde het scherm te laten vliegen. De piloot heeft dit niet bewust gehoord. |
Geen Verwondingen |
5780 |
31-03-2018 |
Man |
57 |
B1 |
Netherlands |
0-5 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Nova Ion 3 |
Wind was nagenoeg 0 of licht van voren. piloot zet scherm op. Scherm komt wat twijfelachtig omhoog maar lijkt goed te Meer... Wind was nagenoeg 0 of licht van voren. piloot zet scherm op. Scherm komt wat twijfelachtig omhoog maar lijkt goed te staan en piloot krijgt een go. Eerste stuk van de start (0-5 mtr) zien er goed uit. Dan lijkt het scherm toch wat te blijven hangen en klapt vervolgens achterover en stalt volledig. Voor zover ik dat van de zijkant observeer, ziet de dosering van het lieren er prima uit. Iemand maakte de opmerking: : "het lijkt wel of het scherm zoekende was tussen wel of niet vliegen".
Er zijn veel getuigen en ik heb deze gevraagd hun observaties te melden:
Getuige observatie 1)
Wat ik heb gezien is dat het scherm niet kwam en achter bleef. Maar wat nog meer opviel dat was dat Henri met zijn rechterhand aan het klooien was. Het leek als of de stuurlijn gedraaid was om de riser en met zijn hand door de tokkel zat.
Door dit te willen herstellen op die minimale hoogte was niet slim.
Getuige obeservatie 2:
Vandaag hebben jullie gevraagd aan degenen die het ongeval hebben zien gebeuren om een mail te sturen met wat wij gezien hebben.
Op het moment dat het gebeurde stond ik in de rij om te starten; ik stond achter de piloot. Ik heb het dus van achteren zien gebeuren.
De piloot zette het scherm op. Het scherm leek vanuit mijn gezichtspunt netjes boven hem te komen, maar stond iets naar links. De piloot corrigeerde door rechts te remmen. Op dat moment werd het startsein gegeven en kwam de piloot los van de grond. (Vanuit mijn gezichtspunt leek het scherm voldoende recht boven de piloot te staan en volgens mij is terecht het startsein gegeven.)
Toen de piloot los kwam van de grond, gingen piloot en scherm naar rechts. De piloot probeerde dit te corrigeren door met links te remmen. Volgens mij (ik weet het niet 100% zeker) had hij zijn rechterrem nog steeds aangetrokken. Vervolgens trok hij beide remmen nog iets harder omlaag (dit denk ik gezien te hebben, ik weet het niet 100% zeker). Op dat moment stallde het scherm plotseling terwijl de piloot op een hoogte van ongeveer 10 meter boven de grond hing en vielen piloot en scherm op de grond.
Getuige observatie 3:
Ik was getuige van een incident wat plaatsvond toen ik op het CtC veld was op Zaterdag 31 maart. Ik ben geen expert dus hierbij mijn persoonlijke vertaling van wat ik heb gezien.
Algemeen: Wolken bedekking 4/8, Meteo wind NW-W, op de grond variërend van W-Z0 0-5 km/h. Ik stond als laatste in de wachtrij, klaar met harnas en scherm voor de start.
Na een poosje te hebben gewacht omdat de wind wat te cross stond, werd in overleg met piloot en starter bij nul-wind gevraagd om voorspanning op de lier. Zodra er voorspanning op de lierstond werd er met de voorwaartse start methode gestart. Het scherm komt normaal op, toen het voor 3/4 op stond. Rolde het scherm eerst iets naar links werd gecorrigeerd door de piloot, maar rolde toen door iets naar rechts. Dit werd ook gecorrigeerd door de piloot, en toen stond het scherm midden boven de piloot. Door de correcties stond het scherm ligt achter de piloot. Toen werd het sein Go Go Go ! gegeven. ( ik weet dat ik nog dacht: mooi gecorrigeerd, dat trekken ze wel goed ) Toen de lier begon te trekken kwam de piloot met scherm los van de grond. Alles leek goed te gaan totdat de piloot zo’n 8 meter boven de grond was. Het scherm stalde gelijk matig over de hele lengte en zakte als accordeon achter hem in elkaar. Toen werd er Stop Stop ! geroepen over de radio. Het scherm met piloot viel met een matige snelheid naar beneden. De piloot hing schuin naar achteren, en kwam eerst met voeten neer en viel door op zijn rug/ harnas. ( ik dacht oeii dat is niet fijn, maar de val is gelukkig niet heel hard, dat komt wel goed )
Toen rende twee mensen naar de naar de piloot, deze bleef echter liggen. Nadat ze de piloot waren genaderd en in contact waren gekomen, riepen ze dat hij last van zijn nek heeft. Bel 112 !. Dit werd ook meteen gedaan en werd er snel gehandeld.
Toen heb ik mijn scherm en spullen opgepakt en weggelegd, en afstand genomen. Om slachtoffer en hulpverleners de ruimte te geven.
De ambulance was snel ter plaatse, later volgde ook nog 2 politie auto’s.
Ik hoop hiermee bij te dragen aan beeldvorming van het incident
Getuige observatie 4:
Piloot was met remmen aan het knoeien en zat ook te diep in de rem
Als verantwoordelijke van de school heb ik het scherm mee genomen naar huis en dit wordt ter controle en keuring, in overleg met de piloot, opgestuurd naar de fabrikant
De betrokken piloot staat bekend als een goede, rustige, zelfbewuste piloot met veel (recente) ervaring.
Piloot vliegt al dik 20 jaar heeft echter nog nooit zijn B2 kunnen halen en vliegt altijd onder de auspiciën van een school. Het scherm was redelijk nieuw en zou dit jaar zijn eerste check krijgen. |
Lichte Verwondingen Halswervels |
5521 |
05-12-2017 |
Man |
40 |
3 |
Netherlands |
35-40 Km/h Onbekend Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel |
Ozone Mantra R10.3 |
Ik was gestart bij Wijk aan Zee met al vrij stevige wind, waarbij de trimmers al een redelijk stuk open moesten om voor Meer... Ik was gestart bij Wijk aan Zee met al vrij stevige wind, waarbij de trimmers al een redelijk stuk open moesten om voor het duin te blijven. Tijdens de vlucht richting Egmond nam de wind verder toe en moesten de trimmers bijna helemaal open. 2 km voor Egmond kreeg ik links een grote inklapper en dook het scherm verticaal naar beneden. Tijdens het corrigeren daarvan ben ik vermoedelijk ruggelings op het duin gevallen.
Toen ik bijkwam was ik al uit m'n harnas en was het eerste dat ik deed kijken hoe laat het was. Het was net na 13 uur. Volgens XCtrack op m'n telefoon was ik 12:18u geland.
Ik wist niet meer goed hoe ik daar terecht was gekomen. Na ongeveer een half uur kwamen de herinneringen terug. |
Lichte Verwondingen Borstwervels; Lumbaalwervels |
5429 |
26-10-2017 |
Man |
42 |
Soar |
Netherlands |
20-25 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone R11 |
Dmv van wingovers hoogte verliezen voor landing op strand, waarbij bij een bocht naar links, links teveel geremd werd Meer... Dmv van wingovers hoogte verliezen voor landing op strand, waarbij bij een bocht naar links, links teveel geremd werd waardoor inklapper kon ontstaan. |
Ernstige Verwondingen Interne Verwondingen; Bekken; Handen, Armen, Schouders |
5404 |
25-10-2017 |
Man |
46 |
|
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Easy S |
Bij het opzetten van het scherm, na controlefase en remmen in een kuil blijven steken waardoor het scherm overschoot en Meer... Bij het opzetten van het scherm, na controlefase en remmen in een kuil blijven steken waardoor het scherm overschoot en persoon vervolgens |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
5299 |
06-10-2017 |
Man |
56 |
Brevet 1 |
Turkey |
0-5 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
SWING Arcus 7 |
Nadat de instructeur op de grond met de piloot zijn oefeningen heeft beëindigd.(Pendelbeweging van links naar Meer... Nadat de instructeur op de grond met de piloot zijn oefeningen heeft beëindigd.(Pendelbeweging van links naar rechts als voorbereiding voor het inzetten van een snelle bocht) Hij heeft dit door de portofoon aangegeven en de piloot vliegt rustig recht uit. De instructeur begeleidt een andere piloot in de landing en ziet uit zijn ooghoek het slachtoffer in een steilspiraal naar beneden gaan.(hoogte 300 meter) Hij geeft het slachtoffer opdracht om sterk tegen te sturen. Hij ziet echter dat dat geen effect heeft. De instructeur ziet de piloot met een steilspiraal in zee eindigen. Navraag nadertijd aan de piloot geven geen duidelijkheid over hoe en waarom. Hij herinnert zich het niet. |
Ernstige Verwondingen |