# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
7844 |
06-08-2018 |
Man |
61 |
3 BL |
France |
5-10 Km/h Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor 4 |
Leek een mooie vliegdag te worden. Mooie westen wind, hoge wolken en lekker thermisch. Na de start makkelijk hoogte Meer... Leek een mooie vliegdag te worden. Mooie westen wind, hoge wolken en lekker thermisch. Na de start makkelijk hoogte kunnen maken, de bellen waren redelijk heftig, maar goed te doen. Op 1000m boven de start ging het echter helemaal mis. Een heftige bel ingevlogen, eruit gesmeten, klappers, scherm duikt naar voren, er onderdoor gedoken en kom er uit met minstens een 3-voudige twist en cravate. Niet in staat om de twist er uit te krijgen, zat te hoog, door de cravate ging ik langzamerhand in een spiraal. Op dit punt besloten de reserve te werpen. scherminhalen met een twist is erg moeilijk. Op het laatst gelukt door een remlijn te wikkelen. Kost erg veel kracht. Geland op een kleine open plek in het bos. Geen verwondingen. Geholpen door een Frans gezin om de boel in te pakken. |
Geen Verwondingen |
7838 |
08-08-2018 |
|
|
B3 |
|
10-15 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Flexwing Hangglider Bergstart |
|
Bij het starten de condities onderschat: er waren duidelijke, lange en rustige startmomenten maar het gekozen moment Meer... Bij het starten de condities onderschat: er waren duidelijke, lange en rustige startmomenten maar het gekozen moment was (nog) niet rustig genoeg. Deze inschattingsfout kwam zeker deels door vermoeidheid, in combinatie met vliegen op een bekende stek en daardoor mogelijk minder alert. Vrijwel direct na de eerste stappen opzij weggezet, weg van de egale startplaats en naar de bomen ernaast. Aangetrokken, tegengestuurd en weggevlogen, daarbij nog net de topjes van de bomen naast de start geraakt. |
Geen Verwondingen |
7007 |
14-06-2018 |
Man |
51 |
3 Berg / Foot Launch |
France |
25-30 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Nova Mentor 4 |
Er was redelijk sterke (dal)wind. Ik ben een zijdal ingevlogen met de verwachting dat het daar omhoog zou gaan (zonkant Meer... Er was redelijk sterke (dal)wind. Ik ben een zijdal ingevlogen met de verwachting dat het daar omhoog zou gaan (zonkant en windkant). Dat bleek niet het geval. Toen ik het dal weer uit wilde vliegen bleek de wind te hard om nog met veilige marge het dal uit te komen.
Toen heb ik een redelijk landingsveld uitgezocht, om hem daar neer te zetten. Ik moest flink 8-ten om het scherm naar beneden te krijgen en niet bij de uiteindelijke landing over het veld heen te vliegen of in de turbulentie te komen van de bomen die aan de windkant van het veld stonden.
Uiteindelijk heb ik te ver doorgeremd, waardoor het scherm gestalld is. Ik dacht dat het dicht boven de grond was, maar een boer die alles gezien had zei dat het zo'n 4-5 meter boven de grond was.
Achteraf blijkt er een echt landingsveld dichtbij te liggen, maar die heb ik tijdens de vlucht niet gezien. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders; Lumbaalwervels |
6980 |
20-06-2018 |
|
|
|
Netherlands |
15-20 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient Bigolden |
Deze melding is van de startleider (ondergetekende), die door dit voorval lichte blessures opliep (beurse knie en Meer... Deze melding is van de startleider (ondergetekende), die door dit voorval lichte blessures opliep (beurse knie en schouder).
Tandempiloot (75 kg) met een passagier van naar schatting 100 kg. Passagier heeft in ieder geval in bijzijn van de startleider duidelijke instructies gekregen om tijdens de start naar voren te lopen en niet te gaan zitten, met een uitleg waarom dat belangrijk is. Hij bevestigde dat hij dat had begrepen. Wind was stevig maar niet te hard. Startprocedure was helder voor iedereen en werd correct uitgevoerd.
Tijdens de opzetfase laat de passagier zich naar achteren vallen en gaat zitten. De piloot raakt uit evenwicht en valt zijwaarts met een half opgezet scherm, 'geholpen' door de stevige wind. Piloot, passagier en scherm raken daarbij met hoge snelheid de startleider, die eerst de startprocedure nog per radio moest afbreken en zodoende te laat was met wegspringen. Dit alles binnen een seconde of twee ongeveer.
Lessen (allen dezelfde dag nog met succes toegepast op het lierveld):
- Zorg voor helpers bij een passagier waarbij het vermoeden bestaat dat het niet opvolgen van de instructies 'naar voren lopen' bij de start voor ernstige gevolgen kan zorgen. Dus: een passagier veel zwaarder of langer dan de piloot of iemand die slecht ter been is of lijkt of een extreem gespannen passagier. Zij kunnen fysiek en mentaal de passagier op de been houden. Wel goed letten op de veiligheid van de helpers.
- Niet teveel voorspanning op de lierkabel bij stevige wind, zodat er minder een 'vliegereffect' optreedt
- Nog meer afstand nemen voor de startleider (stond bovenwinds op zo'n 10 meter afstand van de piloot) |
Geen Verwondingen |
6899 |
07-06-2018 |
Vrouw |
44 |
Brevet 1 |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Advance Alpha 6 |
Pilote zat iets te hoog op crosswind been en moest nog een bocht maken. Deze bocht deed zij op diepte van een flater Meer... Pilote zat iets te hoog op crosswind been en moest nog een bocht maken. Deze bocht deed zij op diepte van een flater beweging.
Hierdoor dook het scherm aan en kwam ze in de pendel op de grond. |
Ernstige Verwondingen Borstkas |
6554 |
26-05-2018 |
Man |
49 |
LB2 |
Netherlands |
15-20 Km/h Matig Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Advance Epsilon 6 |
Tijdens het uitvliegen bij het traplieren zag ik dat mijn rechter speed aansluiting los was gegaan. Ik heb vervolgens Meer... Tijdens het uitvliegen bij het traplieren zag ik dat mijn rechter speed aansluiting los was gegaan. Ik heb vervolgens de lijn gepakt en aangesloten. Bij het terugdraaien voor de volgende trap (500+) zag ik na de draai dat de lierlijn tussen de speedlijn en de release zat. Door direct radio contact werd espanning van de lijn gehaald waarna ik de speed kon ontkoppelen en weer verder kon met opgelierd te worden. na het loskoppelen de speed alsnog gemonteerd. |
Geen Verwondingen |
6548 |
03-05-2018 |
Man |
24 |
|
Austria |
15-20 Km/h Kalm Matige Turbulentie Lijzijde |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Nyos |
Start met de volgende factoren:
Cross-wind
Lijzeide
Thermische omstandigheden
Turbulente omstandigheden
Vlucht Meer... Start met de volgende factoren:
Cross-wind
Lijzeide
Thermische omstandigheden
Turbulente omstandigheden
Vlucht factoren:
Inklapper > stall > cravat spiraal > boom |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
6383 |
27-04-2018 |
Man |
28 |
Geen |
Netherlands |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gin Gliders Sprint |
Cursist komt aan voor landing, flairt al op 10m hoog omdat hij teveel gefocused is op doellanden. Doet dan weer zijn Meer... Cursist komt aan voor landing, flairt al op 10m hoog omdat hij teveel gefocused is op doellanden. Doet dan weer zijn handen omhoog, scherm duikt wat aan en cursist flairt goed diep door om de snelheid eruit te halen. Dat lukt goed, landing is rustig, geen voorwaarste snelheid meer maar cursist blijft in zijn zitje zitten (wilde zijn knieen beschermen). Hierdoor landt hij echter op zijn handen die helemaal naar beneden geflairt zijn. Daarbij breekt hij 2 middenhandsbeentjes. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
6272 |
|
|
|
|
|
|
Schermzweeftoestel Bergstart |
|
Start met redelijk veel wind, achterwaarts gestart, rechterstuurlijn zat door rijzers, na de start grote asymmetrische Meer... Start met redelijk veel wind, achterwaarts gestart, rechterstuurlijn zat door rijzers, na de start grote asymmetrische inklapper rechts. Niet onmiddellijk links gaan hangen, misschien afgeleid door stuurlijn. Vervolgens heel kort erna tegen de wand aan geslagen. Afgevoerd met brancard en ambulance naar dichts bijzijnde ziekenhuis voor foto's. Door de klap kon ik me niet meer bewegen, had een hematoom in mijn onderbuik/ tussen de spieren dit was het meest zorgelijk, daardoor mocht ik niet eten en drinken tot de hematoom gestabiliseerd was. Pas na 3 weken vond de specialist me klaar om terug te kunnen reizen. Nu ruim 5 weken later bezig met herstel: weer gaan bewegen, het lichaam weer opgang krijgen, geen blijvende schade aan de rug of bekken, voornamelijk herstel van de spieren door langdurig plat liggen en als gevolg van de harde klap tegen de helling.
Oorzaak van het ongeluk: na lang wachten op het afnemen van de wind, toch gestart, wat slordig bij de start met controle van de stuurlijn, verkeerde, of te langzame, reactie meteen na de inklapper. Meteen na de start ging het fout waardoor er ook weinig ruimte was om nog te kunnen herstellen. |
Ernstige Verwondingen Interne Verwondingen |
6248 |
22-04-2018 |
Man |
44 |
B3 |
Slovenia |
10-15 Km/h Sterk Matige Turbulentie |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Advance Sigma10 |
Ik vloog met de wind mee richting Kobarid over de Stol. Bij de knik op de Italiaanse kant plotseling heel veel Meer... Ik vloog met de wind mee richting Kobarid over de Stol. Bij de knik op de Italiaanse kant plotseling heel veel turbulentie. Waarschijnlijk door een turbulente bel en windinvloeden van het terrein/dal. Scherm klapte rechts in. Ik twistte in en wilde proberen om die eruit te draaien. Maar dat lukte even niet. Na een korte hoogte check oordeelde ik dat het tijd was om mijn reserve te gooien.
Snelle opening, lage daalsnelheid waardoor mijn scherm niet meer kon vliegen en geen pendelbewegingen. Alles bij elkaar was het maar 35 seconden van begin van de inklapper tot de voetjes op de berg. De landing was op een steile helling, maar gelukkig zacht genoeg. Geen verwondingen dus. Daarna moest ik nog twee en een half uur de berg af klauteren naar het dichtstbijzijnde dorp. Die tocht was naar mijn mening gevaarlijker dan de landing aan de reserve.
Locatie van de landing ongeveer : 46.301034, 13.352405 |
Geen Verwondingen |