# |
Datum |
Geslacht |
Leeftijd |
Brevet |
Locatie |
Windsnelheid & condities |
Scherm⁄delta Startmethode |
Fabrikaat scherm⁄delta |
Beschrijving voorval |
Letsel |
9344 |
19-01-2019 |
Man |
48 |
3BL |
Netherlands |
10-15 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
BGD Cure |
Normale procedure van scherm klaarleggen en lijnen sorteren. Geen bijzonderheden opgevallen. Klein muurtje gemaakt. Dan Meer... Normale procedure van scherm klaarleggen en lijnen sorteren. Geen bijzonderheden opgevallen. Klein muurtje gemaakt. Dan aan de lier. Scherm komt op. Daarna lijkt deze niet te willen vliegen. Met name links. Lijkt alsof ik met te weinig overtuiging mijn start doorzet (niet voldoende loop). Daarna nogmaals geprobeerd zelfde reactie. Daarna opgezet zonder aangekoppeld te zijn opkomen is goed. Vermoeden wordt uitgesproken dat er Slack op de lijn zit (ivm opnieuw oprollen kabel zonder weerstand) mogelijk is dat de oorzaak. Nogmaals gestart aan de lier nu wel los van de grond voelt meteen alsof de linkerzijde 'niet wil vliegen'. Corrigeren rechts heeft weinig nut. Met name de linker zijde komt niet goed 'voor', lijkt niet te dragen. Lierman haalt kracht van de kabel op ca 20m hoogte. Met ca 5 a 6 m/s rechtstandig neergekomen. Geen verwondingen. Lijnen opnieuw gecontroleerd links in de bovenste galerij een knoop gevonden. De verwijderd opnieuw opgezet, probleem lijkt verholpen. Scherm voor een extra check opgestuurd om uit te sluiten dat deze bij mijn laatste vliegreis door vocht is aangetast. |
Geen Verwondingen |
9203 |
28-12-2018 |
Vrouw |
52 |
B2 |
Spain |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Mistral 5 |
Inzetten van de landing. Bij neerzetten van voeten, sloeg de rechtervoet tegen de opstaande rand van het asfalt. Meer... Inzetten van de landing. Bij neerzetten van voeten, sloeg de rechtervoet tegen de opstaande rand van het asfalt. Gestruikeld als gevolg ontwrichting van de enkel. Door de abrupte val niet meer de snelheid van de landing kunnen 'uitlopen'. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
9023 |
10-11-2018 |
Man |
55 |
B3 L3 |
China |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Golden 3 |
Na overlandvlucht landingsplaats geselecteerd: niet echt ruim, maar een vlakke plek van een soort steengroeve. Dit leek Meer... Na overlandvlucht landingsplaats geselecteerd: niet echt ruim, maar een vlakke plek van een soort steengroeve. Dit leek een goede optie tussen de terasvelden. De landing verliep gecontroleerd en de flare leek goed uit te komen, daarom gekozen voor landing op de voeten. Er was vrijwel geen wind aan de grond. Bij de eerste stap zak ik door mijn rechter knie, scherpe pijn in de bovenbeenspieren. Blijkbaar was de voorwaartse en/of neerwaartste snelheid hoger dan ingeschat. De harde ondergrond heeft ook mogelijk bijgedragen aan het ongeval. Ik kan nog wel op gestrekt rechterbeen staan, maar heb geen kracht als de knie gebogen is. Na thuiskomst heb ik de huisarts bezocht. Nader onderzoek met MRI-scan volgt. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
8927 |
23-10-2018 |
Vrouw |
34 |
Brevet 2 |
Turkey |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing NYOS |
Na de opzet en controlefase die ze netjes en goed uitvoert gaat ze wild heen en weer om te gaan zitten. Geen druk op de Meer... Na de opzet en controlefase die ze netjes en goed uitvoert gaat ze wild heen en weer om te gaan zitten. Geen druk op de stuurlijnen met als gevolg dat het scherm eenzijdig inklapt in en naar links weg draait. |
Ernstige Verwondingen Hoofdverwondingen |
8885 |
24-10-2018 |
Man |
51 |
Geen |
Italy |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Air Design Eazy 2 |
Piloot heeft inmiddels 18 vluchten en wil graag even voor de berg blijven vliegen. er waren nagenoeg geen thermische Meer... Piloot heeft inmiddels 18 vluchten en wil graag even voor de berg blijven vliegen. er waren nagenoeg geen thermische omstandigheden, bewolkt weer, goed zicht. Piloot zet scherm om en vliegt van de berg af. ik gaf commando: E. 90 graden naar links. Op ruime afstand van de Stella, na korte tijd gevolgd door: E. nu 180 graden rechtsom. piloot blijft rechtdoor vliegen, nogmaals commando: E. 180 rechtsom, piloot blijft nog steeds rechtdoor vliegen en verdwijnt uit beeld, nu commando: E. maak bocht 90 graden rechts, gevolgd door commando: E. vlieg van de berg af richting dal. Na tijdje commando's blijven herhalen bleek dat piloot in een boom is gevlogen onder de start van de Stella aan de oostkant. Mogelijke oorzaak: instructeur en hulpinstructeur waren tegelijk bezig met de radio een piloot aan het begeleiden, waardoor mogelijk de radio van de cursist niet voldoende heeft gewerkt. Piloot heeft ook te weinig marge gehouden. |
Lichte Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
8744 |
31-07-2018 |
Vrouw |
56 |
Brevet 1 |
France |
5-10 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Ozone Geo5 |
Tijdens de start struikelt de piloot op een zeer steil deel van de starthelling. Het scherm komt evengoed wel los, maar Meer... Tijdens de start struikelt de piloot op een zeer steil deel van de starthelling. Het scherm komt evengoed wel los, maar de piloot moet op het onderliggende stukje plateau landen. De piloot komt normaal neer (niet hard), maar valt voorover en breekt daarbij de onderarm. |
Ernstige Verwondingen Handen, Armen, Schouders |
8741 |
29-07-2018 |
Man |
64 |
Brevet 1 |
France |
0-5 Km/h Onbekend Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Gradient Denali |
Tijdens de eerste dag van een bergcursus blesseert de piloot zijn hamstring op de oefenhelling tijdens zijn (circa) Meer... Tijdens de eerste dag van een bergcursus blesseert de piloot zijn hamstring op de oefenhelling tijdens zijn (circa) derde startoefening. |
Lichte Verwondingen Voeten, Benen |
8738 |
08-04-2018 |
Man |
57 |
3L 3B |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Gradient BiGolden3 |
Op final vlogen we door een milde thermiekbel, waardoor het scherm wat aandook. Ik was vooral bezig met het flairen en Meer... Op final vlogen we door een milde thermiekbel, waardoor het scherm wat aandook. Ik was vooral bezig met het flairen en vergat mijn voeten onder het passagierharnas uit te halen. Bij de landing kwam de passagier enigszins zijwaarts op mijn voet/onderbeen. |
Ernstige Verwondingen Voeten, Benen |
8219 |
02-09-2018 |
Man |
|
L2, B2 |
Netherlands |
0-5 Km/h Kalm Lichte Turbulentie |
Schermzweeftoestel Lierstart |
Nova Mentor 5 Light |
De piloot maakte zijn derde vlucht aan zijn kort daarvoor aangeschafte uitrusting. Zowel scherm als harnas waren van Meer... De piloot maakte zijn derde vlucht aan zijn kort daarvoor aangeschafte uitrusting. Zowel scherm als harnas waren van een "light" uitvoering, omdat hij hike and fly wil gaan beoefenen.
Hij werd opgelierd tot 420 m en vloog daarna richting startplek.
Op iets meer dan 300 m hoogte wilde hij met het nieuwe scherm oren uitproberen. Na het intrekken van het eerste oor begon het scherm weg te draaien. Dat werd na het intrekken van het tweede oor nog heftiger en resulteerde in een nose down stijlspiraal. De oren waren er toen uit.
De piloot vertrouwde er niet op dat hij die stijlspiraal op die hoogte nog onder controle kon krijgen en trok zijn reserve. Deze ontplooide snel. Het hoofdscherm begon echter ook weer te vliegen. Met enige moeite werd een deel van het hoofdscherm aan een lijn ingehaald. Er volgde een normale paralanding.
Over de opeenvolging lopen de meningen van een ooggetuige en de piloot wat uiteen. De ooggetuige heeft gezien dat de piloot eerst een oor rechts trok, waarna het scherm al naar rechts wegdraaide. De piloot zelf meende zich te herinneren, dat hij eerst een oor links heeft getrokken.
Dat de stijlspiraal rechtsom was, leidt geen twijfel. |
Geen Verwondingen |
7913 |
03-08-2018 |
Man |
40 |
Brevet 1 |
France |
0-5 Km/h Matig Niet Turbulent |
Schermzweeftoestel Bergstart |
Swing Arcus 7 |
Piloot start onder rustige omstandigheden weg. Gaat op eigen initiatief thermiek zoeken. Volgens ooggetuigen, die boven Meer... Piloot start onder rustige omstandigheden weg. Gaat op eigen initiatief thermiek zoeken. Volgens ooggetuigen, die boven hem vlogen, zat hij zeer laag. Hij draait met de wind mee naar de berg en komt net niet over de bergkam. Komt eerst met zijn voeten tegen de bergkam en het scherm valt naar voren op de neus in de boompjes. De piloot zegt dat hij zelf een korte frontstall heeft gehad en zo hoogte verloren heeft. |
Ernstige Verwondingen Lumbaalwervels |